בלבנון מעריכים שתגובת חזבאללה נגד ישראל תהייה "מידתית"

בלבנון מעריכים כי ההכנות לתקיפה של חזבאללה על ישראל הן בשלב מתקדם והוא יתקוף בחיפה או בתל אביב בתגובה להתקפה הישראלית בשכונת א-דאחייה בביירות. אחת ההערכות בלבנון היא כי חזבאללה ינסה לפגוע באישיות ישראלית בולטת בתגובה על חיסולו של פואד שוכר רמטכ"ל הארגון.

 בלבנון גוברת המתיחות בעקבות ההערכה שהשמיע שר החוץ האמריקני טוני בלינקן באזני מנהיגי קבוצת  ה-G-7 כי ההתקפה על ישראל צפויה בתוך 48 שעות, חזבאללה צפוי להגיב על חיסולו של פואד שוכר, רמטכ"ל הארגון, בהפצצה ישראלית על בניין בשכונת א-דאחייה בביירות בשבוע שעבר.

תגובת חזבאללה גם אם תהייה בנפרד או משולבת עם תגובת של איראן והמליציות הנאמנות לה, עלולה לגרור את האזור למלחמה נרחבת ללא מגבלת זמן, זהו החשש בקרב תושבי לבנון, הסובלים ממשבר כלכלי קשה, וגם החשש בזירה הפוליטית הלבנונית.

נראה שחסן נצראללה עושה חשבון רק לאיראן ולהנחיותיה ולא לצרכיה האמיתיים של לבנון, זה לא מעניין אותו, הטבח שעשה חזבאללה בילדי הכפר מג'דל שמס הוא שאילץ את ישראל להגיב ולחסל את רמטכ"ל חזבאללה, אסור לשכוח את הנקודה הזו.

אולם, בכל זאת יש ציפיה בלבנון, בהסתמך על תוכן הנאום שנשא חסן נצראללה בהלוויתו של פואד שוכר, כי התגובה הצבאית של חזבאללה על החיסול תהייה "מידתית" ולא תביא למלחמה כוללת, חסן נצראללה הקפיד להדגיש כי התגובה "תילמד היטב" כדי שלא לתת לישראל תירוץ לפתוח במלחמה כוללת.

אחת ההערכות בלבנון היא כי חזבאללה ינסה לפגוע באישיות ישראלית בולטת בתגובה על חיסולו של פואד שוכר.הוא הבטיח כי התגובה תהייה שונה מהתגובות של ארגונו נגד ישראל שנועדו לתמוך בחמאס ברצועת עזה.

חיסולו של פואד שוכר פגע מאוד ביוקרה של ארגון חזבאללה ובכבוד של חסן נצראללה אשר איבד כבר את ידידו עימאד מורנייה, הרמטכ"ל הקודם של חזבאללה, שחוסל על ידי המוסד הישראלי בדמשק בשנת 2008.

מבחינתו, ישראל חצתה את הקווים האדומים והפרה את כללי המשחק שהיו נהוגים בינה לבין חזבאללה מאז תחילת המלחמה.

חציית הקווים האדומים כוללת גם תקיפת הבירה ביירות והרג אזרחים על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי, כך טוענים גורמים בחזבאללה.

גם איראן נמצאת במצב דומה מכיוון שמנהיג חמאס אסמעיל הניה חוסל בטהרן והיא רואה בכך הפרה של הריבונות האיראנית.

בחזבאללה חוששים שהחיסולים הישראלים האחרונים הם מלכודת של ישראל לגרור את הארגון ואת איראן למלחמה אזורית ולהיעזר בארה"ב לשם כך, כל עוד הנשיא ביידן נמצא בבית הלבן.

ההערכה במערכת הפוליטית הלבנונית היא כי חסן נצראללה יגיב באופן חכם כדי להציל את כבודו מההשפלה שעבר על ידי ישראל, אבל התגובה שלו בכל זאת עלולה לגרור את לבנון למלחמה כוללת.

ישראל סיימה את השלב הראשון של המלחמה ברצועת עזה נגד חמאס והיא יכולה להקצות כוחות צבא נוספים לחזית הצפונית מול חזבאללה.

פרשנים בלבנון טוענים כי ראש הממשלה נתניהו רוצה להרחיב את העימות בין ישראל לפלסטינים לעימות בין ישראל לאיראן ושלוחותיה והוא מוכן היטב למערכה הזו מבחינה צבאית ועם יותר לגיטימציה בינלאומית.

להערכתם, הנשיא ביידן איבד את היכולת לרסן את ישראל לאחר שהחליט לפרוש מהמרוץ לנשיאות בארה"ב.

ההערכה בלבנון היא כי חזבאללה יתקוף מטרות בתל אביב או בחיפה בתגובה על התקיפה הישראלית בשכונת א-דאחייה בביירות, ההדרדרות לעימות צבאי כולל, תלויה בעצם בתגובה הצבאית של ישראל על התגובה של חזבאללה.

בינתיים, חסן נצראללה נהנה, ביחד עם מנהיג איראן עלי ח'מינאי, למתוח את עצביהם של תושבי ישראל  ולשמור על עמימות תוכניותיו, אבל אסור לטעות, ההכנות לתקיפה הן בשלב מתקדם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי