ישראל מתרגלת אט אט לעימות הרב זירתי בראשות איראן

העימות הרב זירתי נכפה במפתיע על ישראל ב-7 באוקטובר שעבר ובחלוף שנה ישראל מתאוששת אט אט מההפתעה הקשה ומנהלת בהצלחה מלחמה על המשך קיומה. אחרי הכרעת חמאס ברצועת עזה ישראל חייבת להתמקד בראש התמנון האיראני ולשלול מאיראן את האפשרות לייצר נשק גרעיני.

ישראל מנהלת לראשונה בתולדותיה מערכה רב זירתית שסופה איננה נראה באופק,המלחמה נמשכת כבר כשנה בכל החזיתות שפתחה איראן נגד ישראל.

המלחמה הרב זירתית נכפתה על ישראל ב-7 באוקטובר ותפסה אותה בהפתעה מוחלטת, ישראל ניהלה, מאז הקמתה, מלחמות קצרות והקפידה להעביר אותן תמיד, מהר ככל האפשר, לשטח האוייב ולנסות ולהכריע אותן בתוך פרק זמן קצר.

הפעם המצב הוא שונה וישראל מתקשה להכריע את חמאס ברצועת עזה ואת חזבאללה בלבנון.

איראן הצליחה להקים בשנים האחרונות טבעת חנק של מאות אלפי טילים, רקטות וכטב"מים כדי לחנוק את מדינת ישראל כדי להשמידה או להתישה מבחינה צבאית עד שתקרוס אל תוך עצמה.

ישראל מנהלת מלחמה על קיומה, היציאה להתקפה על חמאס ברצועת עזה, אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר, כדי להשמיד את היכולות הצבאיות שלו הייתה החלטה נכונה בדרך לשיקום כוח ההרתעה של ישראל.

לחמאס ברור היום  וגם לאויבי ישראל האחרים באזור, כי ישראל גובה מחיר כבד מאוד על התקפות עליה וחדירה לשטחה הריבוני ואנחנו עדיין רק באמצע המערכה ברצועת עזה.

גם חזבאללה משלם מחיר כבד בלבנון על ההתקפה שלו על ישראל שנמשכת מה-8 באוקטובר ועד היום,ישראל הצליחה לחסל  כמט מחצית מההנהגה הצבאית של חזבאללה, ובראשה רמטכ"ל הארגון פואד שוכר, מבלי לפלוש למטר אחד מאדמת לבנון וגפ חיסלה כמה מהקצינים הבכירים של "משמרות המהפכה" האיארניים בלבנון.

ישראל לא חסכה את שבט ידה גם מאיראן וחיסלה על אדמת טהראן את מנהיג חמאס אסמעיל הניה.

למרות הקורבנות הרבים שישראל משלמת בחיי אדם במלחמת "חרבות ברזל", ולמרות הנזק הכלכלי הכבד שנגרם למדינה, ישראל לא נכנעת ללחצים הפנימיים והחיצוניים לעצור את המלחמה.

נראה כי הדרג המדיני והצבאי מתחילים כבר להתרגל אט אט לרעיון המלחמה הרב זירתית הארוכה, ישראל נחושה להשיג את ההישגים הצבאיים הדרושים כדי לשרוד במרחב, היא נעזרת בקואליציה בינלאומית שהביאה ארה"ב לאזור כדי להתמודד בהצלחה מול האיום האיראני של שימוש מסיבי בטילים, רקטות וכטב"מים כדי לפגוע בישראל.

ידה הארוכה של ישראל הגיעה כבר לתימן וגבתה מהחות'ים מחיר על שיגור כטב"מ לעבר העיר תל אביב, ההפצצה הישראלית על נמל חודיידה בתימן היתתה דוגמא מצויינת ליכולות של ישראל לתקיפה מוצלחת ארוכת טווח והאיראנים הבינו את המסר.

ישראל נמצאת במצב חירום כמעט כשנה, המלחמה איננה רק ברצועת עזה אלא מערכה רב זירתית, ישראל כבר ערוכה להתארכות המלחמה לעוד כמה שנים, רבים מתושביה הצטיידו בגנרטורים ביתיים, במים ובמספיק מזון לכמה חודשים.

לישראל יש את מערכת ההגנה האווירית הטובה ביותר בעולם ומערכות מיגון  לאוכלוסיה האזרחית מפני התקפות טילים ורקטות.

ישראל נערכת בעת להמשך המלחמה האזורית מול הציר בראשות איראן, הרפובליקה האסלאמית הינה ראש התמנון של הטרור באזור והיא שועטת אל הפצצה הגרעינית ואל שיפור מערך הטילים שלה.

אולם, ישראל לא תאפשר זאת לאיראן, מדובר במערכה קיומית אזורית מבחינת ישראל ולמדינות הערביות הסוניות באזור גם נשקפת סכנה מאיראן.

לישראל לא תהייה ברירה אלא להגיע לאיראן ולהרוס את מתקניה הגרעיניים ולהשמיד את הכוח הצבאי של שלוחותיה, נראה כרגע כי איראן לא תוכל להציל את חמאס ברצועת עזה מידיו של צה"ל, ייתכן שאיראן ויתרה על כך ומתמקדת בהגנה על חזבאללה שהוא יותר חשוב עבורה, ומשמש כ"משמר הקדמי" שלה, ואמור לסייע לה בהרתעת ישראל מלתקוף את מתקני הגרעין באיראן.

נראה גם כי החות'ים בתימן מורתעים לאחר ההתקפה הישראלית על נמל חודיידה.

עבדאללה מלך ירדן סיכל לפי שעה את הניסיונות של איראן וחמאס לפתוח חזית חדשה נגד ישראל משטח הממלכה ההאשמית, אבל הן מנסות כעת לחולל אינתיפאדה מזויינת חדשה בשטחי יהודה ושומרון.

ישראל נמצאת רק בתחילת העימות הרב זירתי, איראן נחושה להשמיד את ישראל, אבל צריך גם להסתכל על חצי הכוס המלאה, ישראל היא חזקה מאוד מבחינה צבאית והיא מתאוששת אט אט מהפתעת ה-7 באוקטובר, אם תהייה לה את הנחישות הדרושה והיא תשכיל לשמור על האחדות הלאומית בתוכה ולמנוע את התרחבות השסע החברתי יש לה סיכוי טוב לנצח במערכה הרב זירתית.

היא חייבת להכריע את חמאס ברצועת עזה, להרחיק מגבול הצפון את כוחות חזבאללה ולהתמקד במניעת איראן מלהשיג נשק גרעיני, איראן היא ראש התמנון שפועל להשמדת ישראל, היא זו שעומדת בראש "ציר הרשע" וישראל חייבת לנטרל את האפשרות שהיא תשיג נשק גרעיני.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי