ממשל ביידן הזהיר את ישראל לא להיגרר למלחמה כוללת בלבנון

ממשל ביידן חושש מאוד שחילופי המהלומות הצבאיות בין ישראל לחזבאללה יובילו לעימות צבאי כולל ולמלחמה אזורית. הממשל חושש שעימות צבאי כולל כזה יפגע קשות בקמפיין הבחירות של סגנית הנשיא קמלה האריס.

על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, בימים האחרים העביר הממשל שורה של מסרים לישראל מהבית הלבן אל לשכת ראש הממשלה נתניהו ומשר ההגנה לויד אוסטין אל שר הביטחון יואב גלנט שמצד אחד מגבים את הפעולות הצבאיות של ישראל נגד ארגון חזבאללה בלבנון, אך מאידך גיסא מזהירים את ישראל מפני הסלמה כוללת.

גורמים ביטחוניים מסרו כי  האמריקנים תומכים בהתקפות של צה"ל נגד משגרי הרקטות והטילים של חזבאללה בלבנון, תקיפת המחסנים של אמצעי הלחימה ומתקני הייצור ושיגור הכטב"מים.

הממשל גם מגלה הבנה להתקפות ישראל על תשתיות כוח "רדוואן" של חזבאללה בדרום לבנון לצורך הרחקתו מהגבול.

האמריקנים היו מרוצים מחיסולו של אברהים עקיל, ראש המערך המבצעי של חזבאללה שהיה מעורב בהריגתם של מאות חיילים ואזרחים אמריקנים בלבנון.

עם זאת, גורמים אמריקנים בכירים הבהירו לירושלים כי הנשיא איננו תומך בהסלמה יזומה מצד ישראל להיכנס למלחמה מול חזבאללה או להיגרר במודע למלחמה כזו.

לכן, ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי גיבשו אסטרטגיה מוסכמת בינהם על הסלמה מדורגת נגד חזבאללה כדי לאפשר בסופו של התהליך את החזרת עשרות אלפי המפונים לבתיהם בגבול הצפון מבלי להיגרר למלחמה כוללת נגד חזבאללה, ככל שהדבר תלוי בישראל.

ההערכה בישראל היא כי איראן פועלת גם היא לרסן את חסן נצראללה כדי שהתגובות הצבאיות שלו לא יובילו למלחמה כוללת.

ישראל תלויה בממשל ביידן בכל מה שקשור לחימושים לצורך המשך הלחימה ברצועת עזה וההגנה על  המדינה מפני התקפות החזבאללה ושאר השלוחות של איראן, לכן היא איננה יכולה להתעלם מדרישה שהיא כל כך חשובה לממשל האמריקני.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי השיקול המרכזי מאחורי הבקשה האמריקנית הוא קמפיין הבחירות של סגנית הנשיא קמלה האריס לנשיאות, יש חשש אמיתי בבית הלבן שמלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה תפגע קשות במאמצים של סגנית הנשיא לנצח בבחירות בחודש נובמבר הקרוב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי