יחיא סינוואר מכין את תמונת הניצחון ברצועת עזה

הקבינט הביטחוני עדיין לא אישר את יציאת מרבית כוחות צה"ל מרצועת עזה והפסקת שלב הלחימה העצימה אך מנהיג חמאס יחיא סינוואר כבר נערך להכריז על ניצחון. תמונת ניצחון של יחיא סינוואר ברצועה תהווה מכה תדמיתית ומורלית קשה לחיילי צה"ל שנלחמים בשטח, הקבינט הביטחוני חייב לשקול היטב את התוכנית שהציעה צמרת צה"ל.

בעוד צמרת צה"ל מאיצה בדרג המדיני לאשר לה לעבור בעוד כמה שבועות לשלב ג' ברצועת עזה ולהפסיק את הלחימה העצימה בה, מתכנן יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה ,שאחראי ביחד עם מוחמד דף לטבח הנורא בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, את תמונת הניצחון שלו על ישראל.

על פי גורמים ברצועת עזה שמקורבים להנהגת הזרוע הצבאית, יחיא סינוואר מתכנן לצאת ממקום מסתורו מייד, לאחר נסיגת שלוש האוגדות של צה"ל מרצועת עזה, ולהצטלם באחד המקומות המרכזיים ברצועה כשהוא מסמל בידו את סימן הניצחון "וי".

ייתכן גם שהוא יישא נאום קצר שבו יכריז על ניצחון חמאס על ישראל ועל כך שהוא עדיין שולט ברצועת עזה.

צה"ל מתכנן להשאיר ברצועת עזה, אחרי המעבר לשלב ג', רק חמש חטיבות שיחזיקו את מעבר רפיח, "ציר פילדלפי" , מסדרון נצרים ואת הפרימטר הביטחוני החדש בצפון הרצועה.

התוכנית של צה"ל עדיין מחייבת את אישור הקבינט הביטחוני.

יחיא סינוואר החל כבר בבניית התדמית החדשה שלו כדי ליצור את המצג שהוא מנהיג אסלאמי גדול בקנה מידה של המצביא המוסלמי צלאח א-דין אלאיובי שהביס את שלטון הצלבנים ושחרר את ירושלים מידיהם בשנת 1187 לסה"נ.

סינואר מנסה למצב את עצמו  בעולם הערבי כמנהיג המוסלמי המדיני והצבאי הראשון שהצליח להפתיע את ישראל ולהביס את צבאה החזק  שהיה עד כה בלתי מנוצח במזרח התיכון.

לשם כך, השתמש יחיא סינוואר בשירותי עיתון "א-שרק אלאווסט" הנפוץ מאוד בעולם הערבי שהכין עליו כתבת פרופיל שפורסמה ב-2 ביולי.

בכתבה מתואר יחיא סינוואר "כתסביך" של מדינת ישראל אחרי 8 חודשים של מלחמה, מקורביו מציגים אותו בכתבה כמי שמעדיף למות על פני ההגלייה מרצועת עזה, הוא מתואר כאישיות פוליטית וחברתית שהתכונה הבולטת שלה הינה העקשנות.

הכתבה מפארת את יחיא סינוואר שהצליח להתל במודיעין הישראלי אשר לא מצליח לעלות על עקבותיו מאז פרוץ המלחמה ולקבוע האם הוא מסתתר על פני האדמה או מתחתיה במנהרות חמאס.

מקורביו של יחיא סינוואר אמרו לעיתון כי  "הכיבוש הישראלי לא הצליח להגיע לרבים ממנהיגי הדרג הראשון והשני של חמאס, אך ניסה להתנקש בחיי חלקם. חלקם נפצעו וחלקם שרד ויצא ללא פגע מפעולות הפצצה באזורים שונים".

הם הוסיפו כי יחיא סינוואר מעודכן במתרחש – כל הזמן. הגורמים ציינו כי יכולתו להסתתר, כמו גם חוסר היכולת של ישראל להגיע אליו, לא מעידים על כך שהוא מנותק מתקשורת עם מנהיגי התנועה.

הם אישרו כי סינוואר מעודכן במיוחד בכל הקשור למשא ומתן, וכי הוא "בוחן כל יוזמה, שוקל אותה ומביע את דעתו". לדבריהם הוא אף מתייעץ עם מנהיגי חמאס מחוץ לרצועה בדרכים שונות.

הם טענו כי "מעגל קטן מאוד הוא זה שיודע את מקום הימצאו. לא יותר משניים או שלושה אנשים שמספקים את צרכיו השונים ומקיימים את התקשורת שלו עם מנהיגי התנועה האחרים".

מכה תדמיתית ומורלית לישראל

 

העובדה שיחיא סינוואר פתח בקמפיין הכנה של תמונת הניצחון שלו אחרי נסיגת מרבית כוחות צה"ל מרצועת עזה מעידה על כך שהוא מעריך שאכן הדרג המדיני בישראל יאשר את התוכנית של צמרת צה"ל לעבור לשלב השלישי של המלחמה.

אם אכן ראש הממשלה נתניהו והקבינט הביטחוני יאשרו את התוכנית של צה"ל ויאפשרו ליחיא סינוואר את תמונת הניצחון שהוא מתכנן, תהייה זו מכה תדמיתית ומורלית קשה לישראל שעלולה לפגוע קשות במוטיבציה של החיילים הנלחמים בחזית ברצועת עזה שרבים מהם טוענים כי ביכולתו של צה"ל להביס את חמאס ולהשיג את הניצחון.

לצה"ל יש הישגים רבים במלחמה ברצועת עזה, הוא הרס תשתיות רבות של חמאס והרג כמחצית מהכוח הלוחם של הזרוע הצבאית של חמאס, אבל, יחיא סינוואר עדיין שולט ברצועת עזה,יש עדיין מאות ק"מ של מנהרות שבהן מסתתרים אלפי מחבלים חמושים של חמאס וסדנאות חדשות שהוקמו לייצור רקטות.

פינוי מרבית כוחות צה"ל מהרצועה יאפשר לחמאס להשתקם במהירות ולשחוק את הישגי צה"ל.

הקבינט הביטחוני וראש הממשלה בראשו חייבים לשקול היטב את המשמעויות המסוכנות של התוכנית שהציעה צמרת צה"ל.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי