האם פניה של איראן להסכם גרעין חדש?

האם איראן מעריכה שדונלד טראמפ ייבחר לנשיא הבא של ארה"ב והיא נערכת למשא ומתן עמו על הסכם גרעין חדש? זו השאלה שנבחנת עכשיו במודיעין האמריקני והישראלי, התרחיש הזה בהחלט אפשרי.

גורמי מודיעין במערב בוחנים כעת תזה חדשה שנשמעת במסדרונות המשטר האיראני כי המנהיג העליון עלי ח'מינאי בן ה-85 מעוניין להגיע להסכם גרעין חדש עם המעצמות עוד בחייו וכי זוהי הסיבה לתמיכתו במועמד הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן לתפקיד הנשיא החדש מכיוון שהוא יוכל לקדם את הנושא ולפתוח את דלתות המערב בעזרת שר החוץ לשעבר ג'וואד זריף.

לטענת גורמים איראניים, ח'מינאי רוצה בהסכם הגרעין החדש כדי לשפר את מצבה הכלכלי הקשה של איראן, חתימה על הסכם חדש תביא להסרת הסנקציות המשתקות שהטילו המעצמות על איראן ולהפשרת הכספים הענקיים של איראן שהוקפאו בבנקים במדינות המערב.

הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן הוא משרת נאמן של המנהיג העליון עלי ח'מינאי והוא יבצע את כל הנחיותיו ומדיניותו, המנהיג העליון סבור כעת ,בעצת יועציו, כי שיפור המצב הכלכלי יפחית את ההתנגדות ברחובות למשטר ההיאתולות ואז הזעם העממי.

עם זאת, עלי ח'מינאי איננו מתכוון לוותר על מדיניות ההתפשטות של  איראן במזרח התיכון באמצעות השלוחות שהקים גיס "קודס" של " משמרות המהפכה" וגם לפתח בחשאי נשק גרעיני, כך מעריכים במודיעין הישראלי.

המשטר האיראני אינו מסתיר את כוונתיו להשיג הסכם גרעין חדש והוא מביך בגלוי את ממשל ביידן.

שר החוץ הזמני של איראן עלי באקרי הצהיר ב-11 ביולי כי איראן מנהלת שיחות לא רשמיות על הגרעין עם ארה"ב באמצעות סולטנות עומאן.

הייתה זו הצהרה רשמית ראשונה בנושא לאחר היבחרו של הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן, הרפורמיסט שקרא להושיט יד לכל המדינות באזור, חוץ מישראל כמובן.

העיתון האיראני " איתימאד מלי" דיווח כי שר החוץ באקריאמר כי איראן עדיין מנהלת שיחות עקיפות על הגרעין האיראני עם ארה"ב באמצעות סולטנות עומאן, השיחות האלה התחילו עוד בתקופת הנשיא האיראני הקודם אברהים ראיסי.

דברי שר החוץ האיראני באו לאחר שדובר הבית הלבן הודיע ב-8 ביולי כי ארה"ב איננה מוכנה לחדש את המשא ומתן על פרוייקט הגרעין של איראן עם הנשיא האיראני החדש מסעוד פזשכיאן.

מחלקת המדינה של ארה"ב הודיעה כי היא איננה צופה שום שינוי במדיניות איראן לאחר בחירתו של פזשכיאן לנשיא וכי ההתפתחות הזו לא תחזק את הסיכויים לחידוש המשא ומתן.

מת'יו מילר,דובר מחלקת המדינה אמר לעיתונאים: "איננו מצפים שבחירת פזשכיאן לנשיא תוביל לשינוי מהותי במגמות ובמדיניות של איראן".

שר החוץ האיראני עלי באקרי אמר כי מתנהל משא ומתן עקיף עם ארה"ב באמצעות עומאן אבל "הוא חשאי ואי אפשר לפרסם את פרטיו" וכי יש מאמצים להכין את "האווירה המתאימה" עבור הממשלה האיראנית החדשה.

ממשל ביידן וישראל תמימי דעים כי לא יחול שום שינוי מהותי במדיניותה של איראן בנושא הגרעין בעקבות בחירתו לנשיא של מסעוד פזשכיאן, אבל בהחלט ייתכן שהמנהיג העליון של איראן בונה על כך שהנשיא הבא של ארה"ב יהיה דונלד טראמפ שהינו איש עסקים ואפשר יהיה לעשות עמו עסקה.

בחירתו האפשרית של דונלד טראמפ לנשיא בחודש נובמבר הקרוב תשפיע רבות על המזרח התיכון וגם על מעמדה של איראן, בהחלט אפשרי שעלי ח'מינאי נערך כבר עכשיו לאפשרות הזו, אין שום דבר מקרי בבחירתו של מסעוד פזשכיאן לנשיא איראן החדש ובסופו של דבר כל הסודות נחשפים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי