ראש הממשלה נתניהו הורה לצה"ל להיערך למלחמה בלבנון

על פי גורמים בכירים בירושלים ראש הממשלה נתניהו הורה לצה"ל להיערך למלחמה נרחבת נגד חזבאללה בלבנון אך ההחלטה הסופית עדיין לא נפלה. שר הביטחון גלנט מעריך כי יש סיכוי שהיוזמה האמריקנית להסדר מדיני תצליח אך ראש הממשלה סבור שהסיכוי לכך הינו קלוש.

שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן פרסמו אמש הצהרה משותפת לפיה שתי המדינות מחוייבות להביא להסכם מדיני שיאפשר לישראלים ולבנונים הגרים סמוך לגבול לשוב לבתיהם בביטחון.

על פי ההצהרה, שמגיעה לאחר פגישת השניים בלונדון בשבוע שעבר, המדינות הדגישו את תמיכתן ומחוייבותן לביטחון ישראל, וכן ציינו את החשיבות של הימנעות מכל הסלמה באזור שתערער את הסיכוי לשלום, מחר ייפגש השליח האמריקני עמוס הוכשטיין שנשלח לאזור על ידי הנשיא ביידן עם ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט כדי לשכנעם להימנע מעימות צבאי נרחב עם חזבאללה בלבנון.

אבל, גורמים מדיניים בכירים בירושלים טוענים כי לעמוס הוכשטיין אין שום השפעה על חזבאללה בלבנון ושליחותו החדשה לאיזור שוב נדונה לכישלון.

בדיון הייתה מחלוקת בין שר הביטחון יואב גלנט לבין ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון העריך כי יש סיכוי שהמהלך האמריקני יצליח ואילו ראש הממשלה העריך שהסיכוי לכך הוא קלוש.

על פי גורמים בכירים בירושלים,בדיון אסטרטגי שהתקיים ביום חמישי האחרון בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון והשרים גלנט, כ"ץ, סמוטריץ' ודרמר אמר ראש הממשלה נתניהו את הדברים הבאים:

"המצב בצפון לא יכול להימשך, אנחנו צריכים לשנות את המאזן וחייבים להחזיר את התושבים הביתה, זה לא ייעשה ללא שינוי המאזן מול חזבאללה, צה"ל צריך להיערך למערכה רחבה בלבנון".

ישראל העבירה גם את המסר הזה לממשל ביידן ולכן השליח עמוס הוכשטיין נשלח לאזור, הממשל שעסוק באינטנסיביות בבחירות לנשיאות בחודש נובמבר חושש מהתדרדרות אזורית שתפגע בסיכוי של קמלה האריס להיבחר כנשיאה החדשה של ארה"ב.

על פי הערכות גורמים מדיניים בירושלים, האמריקנים ינסו לשכנע את ישראל להימנע מהסלמה או לפחות לדחות את המבצע הצבאי הרחב עד לאחר יום הבחירות ב-5 בנובמבר, לדבריהם מדובר במהלך מסוכן לישראל, החורף מתקרב, הלחץ הצבאי של חזבאללה על ישובי גבול הצפון גובר ואין כל וודאות שאם קמלה האריס תיבחר לנשיאה החדשה של ארה"ב היא לא תטיל על ישראל אמברגו נשק או סנקציות אחרות שיגבילו את האפשרות שלה למערכה צבאית נרחבת להרחקת כוחות חזבאללה מהגבול עם ישראל כדי שעשרות אלפי המפונים יוכלו לשוב לבתיהם בביטחה.

להערכת גורם ישראלי בכיר, מערכה נרחבת של ישראל נגד חזבאללה היא עניין של זמן שנע בין כמה שבועות לחודשים בודדים, ייתכן שאחרי חגי תשרי או אחרי הבחירות האמריקניות בתחילת נובמבר.

בכל מקרה, ראש הממשלה הורה לצה"ל להיערך לעברת מרכז הכובד של הפעילות הצבאית לגבול הצפון, בינתיים ישראל מנסה לגבש לגיטימציה בינלאומית למהלך כזה וגם מנהלת כלכלת חימושים, לדברי גורמים ביטחוניים מצב החימושים של ישראל הוא די טוב.

אין כרגע החלטה סופית של ישראל לצאת למלחמה נרחבת נגד חזבאללה, הקבינט הביטחוני אמור לקבל מחר החלטה שקובעת כי החזרת המפונים בצפון לבתיהם בביטחה הינה אחת מיעדי המלחמה. גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל רוצה גם לנצל את שהות כוחות הקואליציה הבינלאומית באזור כדי להסתייע בהם במידת הצורך מכיוון שהאפשרות הסבירה היא שאיראן תסייע צבאית לחזבאללה ברגע שישראל תצא למערכה נרחבת נגד ארגון הטרור הזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי