חמאס מסרבת לחדש את המשא ומתן עם ישראל על עסקת החטופים

מנהיג חמאס יחיא סינוואר מרוצה מההסלמה בין ישראל לחזבאללה ומייחל למלחמה אזורית שתקל את הלחץ הצבאי על חמאס ברצועת עזה. הקיפאון במשא ומתן צפוי להימשך עד לאחרי הבחירות בארה"ב, חמאס בהמתנה לתוצאות המערכה בגבול הצפון.

 תנועת חמאס מאשימה את ישראל ואת "תומכיה" בהכשלת המשא ומתן על עסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, ומדגישה את עמדתה שלא להשתתף יותר בסבבי משא ומתן לדיון בהצעות חדשות מכיוון שהדבר הזה "יספק כיסוי להמשך המלחמה מצד הכיבוש ויעניק לו זמן להאריך את מלחמת ההשמדה ההמונית נגד העם הפלסטיני".

באיגרת ששלחה חמאס ב-21 בחודש למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש היא דרשה ממנו להתחיל מייד בצעדים מעשיים כדי שהכיבוש הישראלי לא יהווה סכנה לפלסטינים ולעולם כולו באמצעות המלחמה ברצועת עזה והפרות זכויות האדם בגדה המערבית ובמזרח ירושלים.

האיגרת פירטה את "פשעיה" של ישראל ברצועת עזה, בגדה ובמזרח ירושלים וטענה כי הם מתבצעים תחת חיפוי מערבי ואמריקני מבחינה מדינית,צבאית, ביטחונית וכספית וכי המערב נכשל בניסיון שלו לעצור את הכיבוש ולפתור את הסכסוך באופן שיבטיח את שאיפות העם הפלסטיני.

האיגרת של חמאס נשלחה בניסיון לאזן את העמדה האמריקנית והישראלית שמאשימות רשמית את חמאס בהכשלת המשא ומתן  וכדי למנוע סחף בדעת הקהל הבינלאומית.

על פי גורמים ביטחוניים,יחיא סינוואר, שעקבותיו נעלמו מזה זמן רב, פשוט ניתק מגע מכולם, מהנהגת חמאס בחו"ל ומהמתווכות מצרים וקטאר, ככל הנראה הוא לא חוסל באחת ההפצצות של חיל האוויר הרצועה כפי שסברו תחילה, הוא פשוט איננו מעוניין כעת בשום עסקת חטופים והפסקת אש.

יחיא סינוואר מרוצה מההתפתחויות האחרונות ומההסלמה הגדולה בין ישראל לחזבאללה בלבנון ומקווה שהיא תהפוך לעימות צבאי כולל ומשם למלחמה אזורית במזרח התיכון.

הנחת העבודה של סינוואר כי ההתפתחויות האלה יעסיקו כוחות גדולים של צה"ל בחזית הצפון ויקלו מאוד את הלחץ הצבאי של ישראל על חמאס ברצועת עזה.

בתרחיש כזה,יחיא סינוואר מתכנן לשקם במהירות את  הזרוע הצבאית של חמאס לאייש את השורות במגוייסים חדשים, להגביר את ייצור אמצעי הלחימה ולהילחם ביתר עוז נגד כוחות צה"ל ברצועה.

מבצע "חיצי הצפון" של צה"ל נגד חזבאללה הוא בשורה טובה עבור יחיא סינוואר, הוא גם מעודד מנאומו האחרון של חסן נצראללה שבו הודיע על דבקותו בעמדה כי לא יעצור את ההתקפות על ישראל מבלי שתושג הפסקת אש מלאה ברצועת עזה.

גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי ממשל ביידן נכשל במאמציו להשגת עסקת חטופים והפסקת אש וכי הטיפול בנושא יעבור לממשל החדש אחרי תוצאות הבחירות לנשיאות.

חמאס גם דחה על הסף את ההצעה החדשה של ישראל  למתן "מעבר בטוח" ליחיא סינוואר ואנשיו לצאת לחו"ל בתמורה לשחרור כל החטופים, יחיא סינוואר משוכנע שהזמן פועל לטובתו ואין לה מה למהר כל עוד ישראל עסוקה במלחמה נגד חזבאללה.

חמאס בהמתנה לתוצאות המערכה בין ישראל לחזבאללה, עד אז לא צפויה שום תזוזה במשא ומתן על עסקת חטופים.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי