מתקפת הטילים-האסטרטגיה האיראנית היא אש תמורת אש

מתקפת הטילים האיראנית על ישראל נועדה להעביר מסר כי איראן נוקטת באסטרטגיה של "אש מול אש" וכי היא תגיב בירי טילים על ישראל בתגובה לכל פגיעה בשלוחות שלה במזרח התיכון. איראן נחושה לשמור על מעמדה האזורי באמצעות התקפות טילים על ישראל,דבר מחייב את ישראל להגיב בעוצמה כדי להרתיע את איראן.

מתקפת הטילים האיראנית על ישראל, השנייה במספר מאז חודש אפריל שעבר, שכוונה אל בסיסים צבאיים נועדה מבחינת האיראנים "לאזן" את שורת ההישגים הצבאיים הישראלים האחרונים בלבנון, בסוריה ומול החות'ים בתימן ולהרגיע את השלוחות של איראן החברות בציר ההתנגדות כי איראן לא הלכה לשום מקום, היא חזקה והיא תגן עליהן.

איראן הסירה את המסכה מעל פניה ועברה להתקפה ישירה על ישראל, לאחר שהסתתרה זמן רב מאחורי השלוחות שלה שתקפו את ישראל, והיא יצאה לעימות צבאי ישיר וגלוי עמה.

פרשנים לבנוניים מסרו כי בעקבות חיסולו של חסן נצראללה גברה הביקורת בלבנון, בעיקר בקרב העדה השיעית, על איראן כי היא "מכרה" את חסן נצראללה וחזבאללה לישראל וכי היא הפקירה את השיעים בלבנון, לכן, זו היתה אחת הסיבות לכך שההנהגה האיראנית החליטה להגיב בירי נטילים לעבר ישראל.

ההתקפה האיראנית על ישראל שכונתה "ההבטחה הצודקת 2" נועדה לשמר את כוח ההתרעה האיראנית ולהעביר מסר ברור לישראל כי איראן תגן על בנות בריתה החברות בציר ההתנגדות גם במחיר מלחמה עם ישראל, נוכח הפגיעות הקשות של ישראל בחמאס ברצועת עזה ובחזבאללה בלבנון.

איראן הודיעה גם, באמצעות הודעה רשמית של "משמרות המהפכה", כי מתקפת הטילים היא עמידה בהבטחתה לנקום את מותם של מנהיג חמאס אסמעיל הניה שחוסל על ידי ישראל על אדמת טהראן, של חסן נצראללה מזכ"ל חזבאללה ושל הגנרל האיראני עבאס נילפרושיאן, מפקד כוח "קודס" בלבנון שחוסל ביחד עם חסן נצראללה.

ההתקפה האיראנית נודעה גם להעביר מסר לישראל ולעולם כי איראן מאוחדת בהחלטה לתקוף את ישראל בטילים, בימים האחרונים פרצו מחלוקות קשות בצמרת האיראנית בין המחנה השמרני בראשות "משמרות המהפכה" לבין המחנה הרפורמיסטי בראשות הנשיא מסעוד פזשכיאן כיצד להגיב על חיסולם של חסן נצראללה וצמרת חזבאללה והמנהיג העליון עלי ח'מינאי הכריע וקיבל את העמדה הניצית על התקיפה של ישראל.

גם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן, שעושה הצגות של מתינות ופתיחות כלפי המערב, פירסם הודעה שבה נאמר "זהו רק חלק מהיכולת שלנו, אל תיכנסו לעימות עם איראן", פזשכיאן מנסה להראות כי המחנה הרפורמיסטי מיישר קו עם  המחנה השמרני וכי הוא תומך בו בכל הקשור לתגובה נגד ישראל.

האיראנים מנסים עכשיו להעצים באמצעי התקשורת שלהם את מתקפת הטילים על ישראל, אשר בשורה התחתונה נכשלה בזכות מערכות ההגנה האווירית של ישראל, והם טוענים כי ישראל מסתירה את הפגיעות שספגה כתוצאה מההתקפה וגם להפחית מהנזקים המדיניים שנגרמו לה.

איראן מנסה להראות כי איננה חוששת מהאיומים של ישראל "להגיב בעיתוי המתאים" על מתקפת הטילים וטוענת כי גם ארה"ב נכשלה בניסיונה להגן על ישראל.

השלוחות החברות בציר ההתנגדות בראשות איראן בירכו על מתקפת הטילים האיראנית על ישראל, תנועת חמאס הודיעה כי מדובר "במסר חזק לאויב הציוני וממשלתו  הפשיסטית בדרך להרתעתם ודיכוי הטרור שלהם".

ברצועת עזה וביהודה ושומרון היו חגיגות שמחה גדולות על התקפת הטילים על ישראל, בפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה, על כך שאיראן החליטה להתייצב לצידם של הפלסטינים באמצעות התקפה על ישראל.

עשרות אלפי פלסטינים עלו על הגגות לראות את הטילים האיראנים ששוגרו לעבר ישראל, בדיוק כמו במלחמת המפרץ כשסדאם חוסיין תקף את ישראל במטחים של טילי סקאד בשנת 1991.

בתימן פירסם ראש המועצה המדינית העליונה מהדי אלמשאט הודעה כי ההתקפה היא "פעולה חוקית של הגנה עצמית שנודעה לחנך את הישות הישראלית הפושעת" והזהיר את ארה"ב שלא תשחק באש, הוא הדגיש את התייצבותה של תימן לצידה של איראן בתגובה נגד האויב הישראלי.

בשורה התחתונה, האסטרטגיה האיראנית  של "אש תמורת אש"  מחייבת תגובה ישראלית עוצמתית בשטח איראן כדי להרתיעה מהתקפות נוספות, נראה שהמכות האוויריות שישראל הנחיתה על החות'ים בתימן לא הרתיעו את איראן, היא נחושה לשמור על מעמדה האזורי באמצעות ההתקפות על ישראל והדבר יחייב את ישראל להגיב בהתאם.

https://www.youtube.com/watch?v=SUoJxuUO4kI



הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי