ישראל הפכה את הקערה על פיה-איראן במגננה

ההתקפה הישראלית הצפויה על איראן מסמלת את השינוי האסטרטגי שעברה ישראל בחודשים האחרונים לאסטרטגיה של יוזמה והתקפה.איראן נמצאת כעת במגננה ושמירה על משטר ההיאתולות והאינטרסים שלה, זו הזדמנות של ישראל להכות בעוצמה בראש התמנון האיראני.

מועד ההתקפה הישראלית על איראן עדיין איננו ידוע, אך גורמים מדיניים בכירים אומרים כי הוא יהיה בקרוב וההתקפה תהייה "קשה ומשמעותית".

שר הביטחון יואב גלנט יוצא לביקור בזק בוושינגטון וייפגש ביום רביעי אם שר ההגנה לויד אוסטין כדי לדון עמו בתוכנית ההתקפה הישראלית ולתאם עמו את מהלכי ההגנה האמריקניים על המרחב האווירי של ישראל מכיוון שאיראן מתכננת להגיב בעוצמה על ההתקפה הישראלית הצפויה בשיגור מטות טילים בליסטיים לעבר ישראל.

ממשל ביידן מתנגד לכך שישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן ואת תעשיית הנפט שלה ומנסה לשכנע את ישראל להימנע מכך, גורמים אמריקניים מסרו כי הממשל אף הציע לישראל "חבילת פיצוי" מדינית וביטחונית אם היא תיענה בחיוב לדרישתו, אבל הדרג המדיני בישראל מתעקש לשמור על חופש הפעולה הצבאי שלו ולא להתחייב לשום מגבלות.

התקיפה הישראלית הצפויה באיראן היא מהלך מתבקש כדי לשמר את כוח ההרתעה של ישראל אחרי שתי התקפות ישירות של איראן על ישראל ושיגור מאות טילים בליסטיים לשטחה.

היא מסמלת את השינוי האסטרטגי שעברה ישראל בחודשים האחרונים לאסטרטגיה של יוזמה והתקפה.

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי שום מדינה ריבונית בעולם לא הייתה מוכנה להבליג ולהכיל מתקפות כאלה על שטחה,לדבריהם, ההתקפה האיראנית על ישראל הייתה טעות אסטרטגית של איראן שהסתתרה עד ל-14 באפריל מאחורי שלוחותיה והניעה  אותם נגד ישראל, ללא טביעות אצבעות, אחרי שחימשה אותן במשך שנים רבות בטילים בליסטיים וטילים מדוייקים, ברקטות ובכטב"מים.

כעת נפלו המסיכות מעל פניה של איראן ואין לה יותר היכן להסתתר, ישראל תגבה ממנה את המחיר על התקפותיה הנפשעות.

השינוי במדיניות הישראלית בא ב-20 ביולי השנה במבצע "יד ארוכה", שבו תקפה ישראל את נמל חודידה של החות'ים בתימן בתגובה על כטב"מ חות'י שהצליח לחדור לתל אביב ולהרוג אזרח ישראלי.

מאז, ישראל נטלה את היוזמה ועברה למוד התקפי גם בלבנון שהביא לחיסול רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר ומנהגי חמאס אסמעיל הניה על אדמת טהראן, חזבאללה הופתע על ידי ישראל שהמשיכה להכות בו באמצעות מבצע הביפרים ומכשירי הקשר הממולכדים ועד לחיסול מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה וכל הצמרת הצבאית של חזבאללה, מתחילת הפעולה בלבנון השמידה ישראל כמחצית מארסנל הנשק של חזבאללה וכעת היא פועלת בדרום לבנון כדי להשמיד את תשתיות הטרור של הארגון בגבול עם ישראל.

ישראל הצליחה להפוך את הקערה על פיה בהתמודדות מול ציר הרשע בראשות איראן, איראן ניסתה להציל את ארגון חזבאללה לאחר חיסולו של חסן נצראללה, אולם ישראל הצליחה לשנות את המשוואה ולחסל את כל צמרת הארגון, בעקבות התקפת הטילים של איראן על ישראל היא הופכת כעת למתגוננת מפני ישראל ולא להיפך, ישראל צלחה את מתקפות הטילים של איראן ללא נפגעים וללו נזקים ממשיים ברכוש.

ישראל עוברת עכשיו לשלב חדש, במקביל להמשך קיצוץ זרועות התמנון האיראני היא עוברת לשלב שבו היא תכה על ראשו של התמנון,איראן איננה יכולה להגן יותר על חזבאללה ועל חמאס היא בקרב הישרדות והגנה על משטר ההיאתולות והאינטרסים שלו.

על פי גורמי מודיעין מערביים, האיראנים בלחץ רב ואין להם שום מושג היכן תתקוף אותם ישראל, האם היא תתקוף מחנות צבאיים ומאגרי ומפעלי טילים בליסטיים ? או שמא היא תתקוף אתרי גרעין או מתקנים של תעשיית הנפט או שמא סמלי שלטון בטהראן?

ישראל מכה מכות צבאיות נמרצות ביעדי חזבאללה בשכונת א-דחייה בביירות מבלי שאיראן יכולה לעשות דבר למנוע זאת, פרשן לבנוני אמר לי כי "חזבאללה הפך לשק החבטות של ישראל בביירות ואיראן צופה מהצד ומפקירה אותו לגורלו עד שיתמוטט בזירה."

מדינות ערב הסוניות עומדות מהצד בעוד ישראל חובטת בחזבאללה והן שמחות לאידו, אסטרטגיית "איחוד החזיתות " של איראן נכשלה וישראל רודפת כעת אחרי ראשו של התמנון, איראן איבדה את הזרוע החשובה והנאמנה ביותר שהייתה לה באזור, את ארגון חזבאללה.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי נמצא כעת ברגע מבחן וישראל מאתגרת אותו ישירות, הוא צריך להחליט האם להתעמת צבאית עם ישראל באופן ישיר או לחפש סולם שהוא יכול לרדת בעזרתו מהעץ שעליו טיפס מאז ה-7 באוקטובר.

אם איראן לא תגיב על התקפת הנגד של ישראל היא תאבד את כבודה ויוקרתה במזרח התיכון ואם היא תגיב היא מסתכנת בהתקפה ישראלית בהרבה יותר עוצמתית.

איראן עסוקה כעת בהכנות התגוננות מפני ההתקפה הישראלית שבדרך, היא חוששת שישראל מתכננת התקפה שתהיה "משמעותית" ותחצה את כל הקווים האדומים של איראן, זה מציב את איראן בבעיה קשה מול שלוחותיה ומול ציר המדינות הסוניות.

אנחנו רק בתחילת המערכה ולישראל יש כעת יתרון צבאי ברור ולגיטימציה בינלאומית להכות באיראן בחוזקה, אסור לה להחמיץ את הזדמנות והיא צריכה למצות את מלוא הפוטנציאל של חיל האוויר הטוב ביותר בעולם ולהכות בראש התמנון.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי