האם חזבאללה משתקם מהמכות הקשות שחטף מישראל?

חזבאללה החל לשקם את כוחו הצבאי שנפגע קשות על ידי ישראל בסיועם של יועצים צבאיים איראניים והודיע על מעבר לשלב חדש של הסלמה נגד ישראל. המגעים הדיפלומטיים להשגת הפסקת אש נכשלו וצה"ל מתכוון להקים אזור חיץ בעומק של 10 ק"מ בדרום לבנון.

חזבאללה הודיע כי הוא נכנס לשלב חדש במערכה נגד ישראל לאחר הצלחת ההתקפה שלו בכטב"מ על בסיס צבאי של חטיבת גולני באזור בנימינה שבה הרג 4 חיילים של צה"ל ופצע עוד עשרות אחרים.

על פי גורמים צבאיים, חזבאללה מנסה להטעות את מערכות ההגנה האווירית של ישראל, הוא משגר טילים לעבר ישראל כדי להעסיק את מערכות "כיפת ברזל" ו"חץ" ואז מנסה מייד להחדיר כטב"מים לתוך שטח ישראל.

הכמות הגדולה של הטילים והרקטות שחזבאללה משגר כל יום לעבר ישראל מעידה על כך שיש לו מאגרי נשק גדולים שמאפשרים לו מלחמה ארוכה.

שדרת הפיקוד והשליטה של חזבאללה נפגעה קשות מהחיסולים הממוקדים שעשתה ישראל ועכשיו הוא נעזר באיראן כדי לשקם את שדרת הפיקוד.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי שיגר ללבנון קצין בכיר איראני מ"משמרות המהפכה" בשם מוחמד רזא פלאח זאדה,סגן מפקד כוח "קודס", כדי לשקם מחדש את הכוח הצבאי של הארגון.

פרשנים בלבנון אומרים כי עשרות יועצים צבאיים איראניים מאיישים כעת את שדרת הפיקוד של ארגון חזבאללה בניסיון לשקם את כוחו הצבאי.

גורמי ביטחון ישראלים מצביעים על שתי דמויות בחזבאללה שעוזרות לגנרל האיראני הבכיר בשיקום כוחו הצבאי של הארגון, האחת היא מוחמד חיידר, חבר מועצת הג'יהאד של חזבאללה ויועצו הקרוב של חסן נצראללה, והשניה היא היית'ם עלי טבטבאאי, בכיר ביחידה 3800 של חזבאללה שפועלת ברחבי המזרח התיכון ומאמנת ומכשירה לוחמים בקרב החות'ים בתימן ובקרב המליציות השיעיות בעיראק.

הוא היה גם אחראי בכוח "רדואן" על תיק הפלישה לגליל.

משרד החוץ של ארה"ב היקצה בשנת 2016 פרס של 5 מיליון דולר על כל מי שימסור מדיע על מקום מסתורו של הית'ם עלי טבטבאאי.

ראא'ד ברו, חבר בפרלמנט הלבנוני מטעם חזבאללה, אמר ב-15 באוקטובר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" כי ארגונו נכנס לשלב חדש של הסלמה לאחר שחבש את פצעיו ," העניינים שלנו הם יותר טובים עכשיו", הוא הדגיש.

הוא הסביר כי חזבאללה לא שינה את הלינקג' בין זירת לבנון למלחמה ברצועת עזה, "אנחנו איננו חלשים כדי שנחזור צעד לאחור, השטח הוא שישפוט" , הוא טען.

המגעים הדיפלומטיים שמנהל נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני, בשם חזבאללה עם ארה"ב וצרפת, לא השיגו עד כה שום תוצאה, האש נמשכת וגם ההסלמה מצידו של חזבאללה.

איראן איננה מפקירה את ארגון חזבאללה ונותנת לו גיבוי צבאי ומדיני מלא, אין בכוונתה לאפשר לארה"ב לפגוע במעמדו של חזבאללה בלבנון או להביא לבחירת מועמד מטעמה לתפקיד הנשיא החדש של לבנון.

אמצעי התקשורת בלבנון דיווחו אתמול כי ארה"ב עדכנה את ממשלת לבנון כי צה"ל פועל באופן מוגבל בדרום לבנון וכי הוא מתכוון לנקות שטח בעומק 3 ק"מ בדרום לבנון ואחר כך להקים אזור חיץ של 10 ק"מ.

ממשלת לבנון צפויה  להתנגד לתוכנית הישראלית וגם חזבאללה, ממשלת לבנון הודיעה כי היא דבקה ביישום החלטת האו"ם 1701 כלשונה, נראה כי ישראל תצטרך להגביר את הלחץ הצבאי בשטח כדי לכפות על הקהילה הבינלאומית את עדכון החלטה 1701 של האו"ם על פי התנאים החדשים שנוצרו בשטח ובעקבות העובדה שממשלת לבנון וכוח יוניפ"יל של האו"ם נכשלו ביישום ההחלטה בשטח מאז שנת 2006 ועד היום.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי