ישראל תגיב על הטבח במג'דל שמס ותנסה להימנע ממלחמה כוללת

הקבינט הביטחוני יתכנס אחר הצהרים כדי לקבוע את אופי התגובה על הטבח שעשה חזבאללה בכפר הדרוזי מג'דל שמס ברמת הגולן. גורמים בכירים בירושלים אומרים כי התגובה הישראלית נגד חזבאללה תהייה קשה אך ישראל תנסה להימנע מהתדרדרות למלחמה כוללת בלבנון.

ראש הממשלה נתניהו עושה את דרכו ארצה מארה"ב והקבינט הביטחוני ייתכנס בשעה ארבע אחה"צ כדי לקבוע את אופי התגובה הישראל לטבח שעשה חזבאללה בכפר מג'דל שמס ברמת הגולן באמצעות ירי רקטה.

התגובה הישראלית המשמעותית על הטבח תתעכב עד הערב, עד לאחר קבלת ההחלטה בקבינט הביטחוני, מכיוון שהיא עלולה להביא למלחמה, הסיבה לכך היא הצורך החוקי בכינוס הקבינט המדיני-ביטחוני.

צה"ל יציג לקבינט הביטחוני תוכנית לתגובה צבאית קשה על הטבח במג'דל שמס שלהערכתו תביא לכניסה של כמה ימי קרב מול חזבאללה אך לא תביא למלחמה כוללת, ראש הממשלה נתניהו אמר לפני שיצא בטיסה ארצה כי  "חיזבאללה ישלם על כך מחיר כבד שהוא טרם שילם עד כה", אבל על פי גורמים בכירים בירושלים ישראל תעשה הכל כדי למנוע מלחמה כוללת עם חזבאללה.

ההערכה בצה"ל היא כי תקיפה  ישראלית חזקה מדי, כמו תקיפה בביירות תביא להסלמה בתוך כמה שעות ולירי של חזבאללה לעבר חיפה ומרכז הארץ, כולל לעבר תל אביב.

שרים בקבינט צפויים לדרוש פגיעה בתשתיות האזרחיות של מדינת לבנון , דבר שישראל נמנעה ממנו עד כה במשך 9 חודשי הלחימה מול חזבאללה, ממשל ביידן תומך בתגובה הישראלית על הטבח במג'דל שמס אך מתנגד לפגיעה אפשרית בתשתיות האזרחיות של לבנון.

ממשלת לבנון נתונה בלחץ רב, היא פירסמה הודעה שבה יש ביקורת מרומזת על חזבאללה ובה נאמר:

" אנו מגנים כל תוקפנות נגד אזרחים, קוראים להפסיק את כל פעולות השנאה בכל החזיתות".

חזבאללה מודאג מתגובה אפשרית של הדרוזים בלבנון ובסוריה ומפיץ שקרים כי הוא איננו אחראי לשיגור הרקטה לעבר מג'דל שמס, אך לצה"ל יש הוכחות ברורות כי הוא האחראי לירי.

דובר צה"ל בשפה הערבית חשף כי מי שהכווין את הירי לעבר מג'דל שמס הוא עלי מוחמד יחיא, מפקד מתחם הירי בכפר שבעא, "למרות כל ניסיונות ההכחשה, חזבאללה הוא האחראי לטבח במג'דל שמס ולמותם של הילדים והנערים במגרש הכדורגל", אמר דובר צה"ל.

בחיל האוויר עדיין בודקים מדוע הרקטה הכבדה שפגעה במג'דל שמס לא יורטה, מדובר בפגיעה שנייה באזרחים במהלך השבועיים האחרונים אחרי מותם של הזוג נועה וניר ברנס ז"ל מפגיעת רקטה.

רשת סקיי ניוז בערבית דיווחה מפי גורם ישראלי כי"התגובה הישראלית נגד חזבאללה תהייה חזקה אבל ישראל איננה מתכוונת להצית מלחמה כוללת עם חזבאללה".

מהבית הלבן נמסר כי הם מגנים את מתקפת הטילים של חיזבאללה על העיירה מג'דל שמס‌‌ בצפון ישראל. כמו כן, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ אמר בתגובה כי: "מדובר בדבר נורא, לעולם זה היה קורה אצלנו, לא יכולים לתת לזה להימשך".

התגובה הצבאית הישראלית נגד חזבאללה חייבת להיות קשה אך גם חכמה באופן שלא תסבך את ישראל במלחמה בלבנון בעוד שהיא לא הצליחה עדיין להכריע את חמאס ברצועת עזה ומנהלת מגעים עמו על הפסקת אש ושחרור חלקי של החטופים.

קיימת הבנה בצמרת מערכת הביטחון, וגם בקרב רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט, כי התגובה על הטבח הקשה חייבת להיות שונה מכל מתקפה שביצעה ישראל עד כה נגד חזבאללה בלבנון.

צריך לזכור כי התדרדרות למלחמה כוללת בלבנון, תביא ככל הנראה למעורבות פעילה של איראן במלחמה, היא הודיעה על כך כמה פעמים בגלוי והיא לא תאפשר לישראל לפגוע קשה ביכולות הצבאיות האדירות של חזבאללה שאותן היא בנתה במשך שנים, הדרדרות כזו עלולה להביא למלחמה אזורית.

מלחמה כוללת בלבנון תימשך, על פי ההערכות, חודשים רבים עם פגיעות קשות בעורף הישראלי, ייתכן שהיא תחייב את צה"ל לכבוש את דרום לבנון כדי להרחיק את כוחות חזבאללה מעבר לנהר הליטאני.

אסור להיכנס למהלך כזה מבלי שישראל קובעת מראש מטרות ברורות למלחמה ו"תחנת יציאה" ברורה ממנה שמתואמת עם ארצות הברית, ישראל חייבת את הסיוע האמריקני המסיבי למלחמה כזו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי