כוננות שיא בישראל לקראת התקפה משמעותית של הציר האיראני

ישראל נמצאת במצב של כוננות שיא והיא ערוכה לקראת מתקפה רחבה עליה באמצעות טילים וכטב"מים מצד ציר ההתנגדות בראשות איראן על כל שלוחותיו. הציר האיראני נחוש לנקום בישראל על חיסולם של פואד שוכר, רמטכ"ל חזבאללה ומנהיג חמאס אסמעיל הניה.

ההערכה במערכת הביטחון בישראל  היא כי איראן קיבלה כבר את ההחלטה האסטרטגית לתקוף את ישראל בימים הקרובים, אולי כבר החל מהיום, באמצעות שיגור מאות טילים וכטב"מים, כנקמה על חיסולם של פואד שוכר, רמטכ"ל חזבאללה ומנהיג חמאס אסמעיל הניה.

על פי ההערכה, תכנון ההתקפה על ידי איראן נמצא בעיצומו והיא מתאמת אותה כרגע עם שלוחותיה, מי שעושה את התיאום זה הינם חוסיין סלאמי מפקד "משמרות המהפכה" באיראן ואסמעיל קאא'ני, מפקד גיס "קודס".

במתקפה ישתתפו כוחות "משמרות המהפכה" באיראן, חזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן והמליציות השיעיות בעיראק ובסוריה.

ההתקפה תהיה מאיראן עצמה ומכמה מדינות במזרח התיכון שבהן פועלות השלוחות של איראן,הציר האיראני שומר על עמימות כדי שלא לאפשר לישראל להיערך היטב להגנה מפני המתקפה, ייתכן כי ההתקפה תהייה בבת אחת או משולבת והדרגתית מכמה זירות במקביל.

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה אמר אתמול כי ישנו מעבר לשלב חדש במלחמה ממלחמה שנועדה לסייע לחמאס ברצועת עזה למלחמה פתוחה מול ישראל.

התכנון האיראני הוא להתיש את ישראל מכמה חזיתות ולנקום את הכבוד של איראן וחזבאללה שנפגע קשות בעקבות חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמת איראן ושל רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר בלב ביירות.

ראש הממשלה נתניהו שוחח אמש בטלפון עם הנשיא ביידן, בשיחה השתתפה גם סגנית הנשיא קמלה האריס, הבית הלבן מסר בתום השיחה כי היא דנה בין השאר במאמצים להגן על ישראל מפני טילים בליסטיים וכטב"מים בדומה להתקפה האיראנית על ישראל ב-14 באפריל.

ישראל נערכת גם למתקפה, לא רק להגנה על שטחה , גורמים במדיניים בכירים אומרים כי ישראל תשמור על המומנטום של ההתקפה הישראלית שהחלה בתקיפת נמל חודידה בתימן ונמשכה עד לחיסולים הממוקדים בביירות ובטהרן של ראשי הטרור.

לדבריהם, כל תקיפה משמעותית על ישראל תענה בחריפות, מערכת הביטחון הכינה בנק מטרות אסטרטגי בכל רחבי המזרח התיכון וחיל האוויר הישראלי ערוך לתקיפה מיידית לא רק להגנה על שמי המדינה.

במקביל, ישראל מקיימת מגעים קדחתניים עם מדינות שחברות בקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב שהוקמה כדי לסייע לה לסכל את התקיפה ולמזער את הנזקים האפשריים.

הנשיא ביידן הדגיש בשיחתו עם ראש הממשלה נתניהו את המחויבות האמריקנית להגן על ישראל מפני הסכנה של איראן ושלוחותיה, השאלה הפעם היא מהי אכן מידת הנחישות של כמה מדינות ערביות, שחברות בקואליציה הזו, לסייע בהגנה על ישראל לאור הביקורת הקשה שנמתחה עליהן לאחר שסייעו לה להתגונן מפני ההתקפה האיראנית עליה ב-14 באפריל.

על פי ההערכה במערכת הביטחון, ההתקפה של הציר האיראני על ישראל תהייה הרבה יותר גדולה מההתקפה שהייתה ב-14 באפריל.

בהחלט אפשרי שההתקפה שמתכננת איראן על ישראל היא שלב נוסף בדרך למלחמה כוללת נגד ישראל, שתהייה מלחמת התשה ארוכה, על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, ישראל עושה מאמץ גדול כדי להימנע ממלחמה כוללת והיא שוקלת את צעדיה בזהירות, היא רוצה לסיים את המלחמה ברצועת עזה בהכרעה צבאית של חמאס ולהחזיר את החטופים הישראלים, עם זאת נראה כי חלומו של יחיא סינוואר להצית מלחמה אזורית גדולה עלול להתממש, לכן כנראה הוא איננו ממהר לממש את השלב הראשון של עסת החטופים.

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי אפשר לשבש את כוונותיה של איראן באמצעות מהלכים צבאיים נכונים מצידה של ישראל נגד חזבאללה בלבנון וגם נגד מדינת לבנון, אי אפשר כרגע להרחיב על התוכניות של ישראל בנושא.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי