האפשרויות של איראן, העיתוי להתקפה וההיערכות בישראל

על פי המסורת באסלאם, נהוג לעסוק בנקמה רק לאחר שחלפו שלושה ימי אבל וגופת המת נטמנה באדמה. ייתכן והאור הירוק הסופי לפעולה יינתן לאחר קבורתו של הנייה היום בצהריים בקטאר

ההערכה בישראל היא כי איראן וארגוני הטרור במזרח התיכון יבצעו מתקפת נקמה על חיסולם של בכיר חיזבאללה פואד שוכר ומנהיג חמאס אסמאעיל הנייה כבר בימים הקרובים, כולל האפשרות שהמתקפה תצא לפועל כבר היום לאחר קבורתו של מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה.

באסלאם ישנם שלושה ימי אבל. על פי המסורת האסלאמית, מקובל שלא לעסוק או לפעול לנקם במהלך אותם שלושה ימים. לאחר שחולפים שלושה ימים מרגע פטירתו של המת, ולאחר שגופתו נטמנה באדמה, ניתן לפתוח בנקמה. המשמעות האפשרית היא שהאור ירוק לתחילת מתקפה בחסות איראן יינתן לאחר רק לאחר סיום קבורתו של מנהיג חמאס, אסמאעיל הנייה, היום בצהריים בקטאר.

גם אם המתקפה לא תתבצע היום, ברחוב הערבי גובר הלחץ לפעולת נקם בהקדם. ההערכה היא כי איראן לא תוכל לעכב את המתקפה מעבר לימים בודדים.

על פי גורמים ביטחוניים, משמרות המהפכה של איראן קיימו התייעצויות דחופות עם המיליציות בתימן, עיראק וסוריה וכמובן עם חיזבאללה על כיצד תיראה מתקפת הנקמה וכבר תכננו אותה יחד איתן.

מבחינת איראן וחיזבאללה, החיסולים של פואד שוכר על אדמת שוכר בלב מעוז חיזבאללה והחיסולים של הנייה בלב טהראן במתקן הארחה סודי של משמרות המהפכה נחשב לפגיעה בריבונות האיראנית והלבנונית ולא ניתן לעבור על כך בשתיקה.

נוסף על כך יש את עניין הכבוד. הנייה היה אורח של משמרות המהפכה ומדובר בפגיעה בלב האומה ובכבוד האיראני. הכבוד מהווה גורם מרכזי וחשוב בקרב האסלאם בכלל ובקרב השיעים בפרט. העובדה שהשבוע הונף דגל אדום במסגד בעיר קום במדינה – מעידה גם מבחינה הלכתית על כוונתם לנקום.

לאיראן ולחיזבאללה יש כמה אפשרויות: מלבד שיגור מטחי טילים או כטב”מים לעבר ישראל, קיימת גם האפשרות של תקיפות סייבר איכותיות שישבשו את חיי הישראלים, כמו שיתוק מחשבי הבנקים, הרכבות והרמזורים, וכן ניסיון התנקשות מקביל בבכירים ישראלים, כמו נציגי צה”ל או שגרירים ישראלים בחו”ל. אפשרות נוספת היא כי יהיה ניסיון לפגוע ביעד אסטרטגי או צבאי בישראל.

צה”ל בוחן את כל התרחישים. גורם מדיני בכיר אומר כי ישראל בוחנת גם את האפשרות להנחית מכת מנע מקדימה על מטרות באיראן, לבנון ועיראק.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי ההתקפה הצפויה של הציר האיראני על ישראל תהיה הרבה יותר גדולה מזו שהייתה ב-14 באפריל.

במקביל, ישראל מקיימת מגעים קדחתניים עם מדינות הקואליציה הבין-לאומית בראשות ארה”ב, שהוקמה כדי לסייע לה לסכל את התקיפה ולמזער את הנזקים האפשריים. נשיא ארה”ב ג’ו ביידן הדגיש הלילה בשיחתו עם ראש הממשלה נתניהו את המחויבות האמריקנית להגן על ישראל מפני הסכנה של איראן ושלוחותיה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי