מדינות המפרץ בלחץ מאפשרות ההסלמה האזורית

בקרב מדינות המפרץ יש חשש גדול מאפשרות ההתדרדרות הביטחונית במזרח התיכון למצב של מלחמה אזורית. ההערכה היא כי איראן תנצל מלחמה כזו לבוא חשבון עם כמה מדינות במפרץ שעימן יש לה סכסוכים אזוריים ומחלוקות אידיאולוגיות, בעיקר באמצעות החות'ים בתימן.

המזרח התיכון נכנס לשלב חדש ברגע שישראל עברה למוד התקפי ולפעולות תגמול נגד הציר השיעי בראשות איראן,היא הפציצה את נמל חודידה של החות'ים בתימן וחיסלה בביירות את רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר ובטהרן את מנהיג חמאס אסמעיל הניה.

איראן ושלוחותיה מבינות כי מדובר בשלב חדש והן ממשיכות ללכת על הסף ומאיימות בתגובת נקם מכאיבה נגד ישראל, ישראל העבירה להן מסרים ברורים כי תגובתה תהייה נחרצת ועוצמתית, הדבר הזה מכניס ללחץ גדול את מדינות המפרץ שאינן רוצות במלחמה אזורית.

מדינות אלה, כמו סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין שוכנות מבחינה גיאוגרפית קרוב לאיראן ויש בהן בסיסים גדולים של הצבא האמריקני שאיראן מאיימת לתקוף.

החיסולים המיוחסים לישראל השפילו את איראן ואת חזבאללה בכל רחבי המזרח התיכון והן רוצות נקמה, אבל נקמה מדודה שלא תביא למלחמה כוללת, פעולת נקמה כזו היא מסובכת כי ברגע שחס ושלום ייפגעו אזרחים ישראלים, התגובה של ישראל כלפי חזבאללה ואיראן תהייה הרסנית.

במערכת הביטחון הישראלית מדברים בתרחיש כזה על מחיקת רובע א-דאחייה בביירות שהוא המעוז העיקרי של חזבאללה בלבנון ועל תקיפת כל שדות הנפט של איראן , דבר שיפגע קשות בכלכלה האיראנית.

מכאן, הדרך קצרה מאוד למלחמה אזורית שבה תתקוף איראן ביחד עם השלוחות שלה בעיראק, סוריה ותימן, גם את מדינות המפרץ שיש להן קשר הדוק עם ארה"ב והסכמי נורמליזציה עם ישראל.

העובדה ששר החוץ האמריקני טוני בלינקן ביטל את ביקורו במזרח התיכון מעידה , להערכת גורמים במפרץ, על ההערכה אמריקנית כי פני הדברים הם לקראת הסלמה גדולה במזרח התיכון.

התרחבות העימות במזרח התיכון מסכנת את האינטרסים הכלכליים והביטחוניים של מדינות המפרץ ובראשן סעודיה, חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה כבר הכריז כי הציר השיעי נמצא במלחמה פתוחה נגד ישראל על כל המשתמע מכך.

מדינות המפרץ מנסות לשמור על עמדה נייטרלית, ג'אסם אלבדיווי, מזכ"ל המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ, גינה את חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה, הוא תקף את ישראל והאשים אותה בחיסול ופגיעה בביטחון והיציבות האזורית, אבל, החנופה של מדינות המפרץ לאיראן לא תעזור להן, היא רוצה להשתלט עליהן ולכן היא עלולה לנצל את ההסלמה לתקוף אותן באמצעות השלוחות לה, בעיקר באמצעות החות'ים בתימן.

בהחלט קיים תרחיש כי התדרדרות העימות האזורי תביא למצב שגם איראן תיכנס למעגל הפעיל של מלחמה בישראל, ההערכה היא שהיא תראה בהסלמה האזורית הזדמנות גם כדי לתקוף את מדינות המפרץ הסוניות שעמן יש לה חשבון ארוך של מחלוקות אידיאולוגיות וסכסוכים אזוריים.

לכן, מדינות המפרץ פועלות כעת בגלוי וגם מאחורי הקלעים לנסות ולעצור את ההתדרדרות הביטחונית, לקטאר יש חלק פעיל בכך במאמצי התיווך שלה, יש לה קשר טוב עם איראן למרות שהיא משתייכת לציר "האחים המוסלמים" הסוני.

מדינות המפרץ מבטיחות סיוע כספי נרחב לשיקום רצועת עזה לאחר סיום המלחמה אבל זה לא מספיק לעצור את ההסלמה המתקרבת.

הערכה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי