מי יחליף את רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר?

בצמרת חזבאללה מתנהל קרב ירושה על תפקיד הרמטכ"ל לאחר חיסולו של פואד שוכר. המועמד המוביל לתפקיד הינו טלטל חמיה, מפקד יחידה 910 של הארגון, מינויו מחייב אישור של איראן ויתכנו הפתעות.

אחת השאלות שמעסיקות מאוד כעת את המודיעין הישראלי וגם את ארגוני המודיעין במערב היא מי יחליף בתפקיד את פואד שוכר, רמטכ"ל החזבאללה שחוסל על ידי ישראל.

חסן נצראללה לא חשף בנאומו האחרון את זהותו של המחליף הקבוע, ייתכן שהוא עדיין לא מונה וייתכן גם שחזבאללה מסתיר את זהותו מחשש שגם הוא יחוסל על ידי ישראל.

על פי גורמי מודיעין במערב, חסן נצראללה מינה לאחר חיסולו של פואד שוכר באופן זמני לתפקיד  את עלי כרכי, מפקד חזית הדרום של חזבאללה, כדי שההתקפות על ישראל יימשכו באין מפריע, ישראל הצליחה לחסל מאז תחילת המלחמה את מרבית הצמרת הצבאית של חזבאללה בדרום לבנון, את מפקדי היחידות "רדוואן","עזיז" ו"נאצר".

אולם, המינוי הזמני הזה מעורר קרב ירושה בצמרת חזבאללה ומתנגדים לו אברהים עקיל, ראש מנגנון המבצעים ועוד בכירים נוספים.

גורמים שיעים בלבנון טוענים כי מינוי מחליף קבוע לפואד שוכר בתפקיד הרמטכ"ל מחייב תיאום והסכמה של "משמרות המהפכה" האיראניים, ההערכה היא שחסן נצראללה יחפש דמות כריזמטית מוותיקי הארגון ובעלת היסטוריה של "ג'יהאד נגד ישראל", קשה יהיה לו למצוא דמות כזו כמו עימאד מורנייה ופואד שוכר, שמילאו את התפקיד הזה, וששניהם חוסלו על ידי ישראל.

על פי ההערכות של גורמים שיעים בלבנון, המועמד המוביל לרשת את פואד שוכר בתפקיד הרמטכ"ל הינו טלאל חמיה, המכונה "אבו ג'עפר", במוצאו מבעל בכ, והוא משמש בתפקיד מפקד יחידה 910 של חזבאללה וחבר מועצת הג'יהאד של חזבאללה שהיה מקורב לעימאד מורנייה, הוא שימש כסגנו עד שחוסל ע"י ישראל.

היחידה הזו עוסקת בפיגועים בחו"ל ועמדה מאחורי פיגועי טרור באתרים יהודים בארגנטינה.

טלאל חמיה הוכנס לרשימת הטרור האמריקנית ב-2012 והכרז פרס של 7 מיליון דולר על ראשו.

שם נוסף שמוזכר בקרב הירושה הינו שמו של עלי כרכי, מפקד חזית הדרום של חזבאללה שמשמש כמחליף זמני של פואד שוכר, עוד שם נוסף הינו אברהים עקיל, ראש יחידת המבצעים וחבר מועצת הג'יהאד, הוא השתתף ביחד עם עימאד מורנייה בפיגועים נגד האמריקנים בלבנון בשנת 1983 והוא בעל מעמד חשוב בארגון חזבאללה.

גם אותו הכניסה ארה"ב לרשימת הטרור והקציבה פרס של 7 מיליון דולר על ראשו.

ישראל ניסתה לחסל אותו כמה פעמים אך נכשלה.

מועמד נוסף הינו מוחמד חיידר, יועץ בכיר של חסן נצראללה שאחראי על מערך ההברחות של חזבאללה ותעשיית הסמים, במיוחד סם הקפטגון, שפועל בתיאום עם מאהר אלאסד , אחיו של נשיא סוריה בשאר אסד.

מאהר אלאסד משמש בתפקיד מפקד דיוויזיה 4  ונחשב לסוחר סמים גדול, הוא קיבל את הכינוי "פבלו אסקובר" של המזרח התיכון.

עוד מועמד בכיר לתפקיד הרמטכ"ל של חזבאללה הינו ח'דר נאדר, מפקד יחידה 900 בחזבאללה, שמשמשת כמשטרה החשאית של הארגון, הוא שולט גם בשדה התעופה הבינלאומי של ביירות ובמחסני הנשק שבו.

בחירת היורש של פואד שוכר תעשה בחשאי על ידי מועצת השורא של הארגון, בדיוק כפי שבחרו יורש בתנועת חמאס לאסמעיל הניה שחוסל על ידי ישראל.

מי שיקבע סופית את זהות היורש יהיו חסן נצראללה ומפקדי "משמרות המהפכה" באיראן, לא מן הנמנע שהמנהיג העליון עלי ח'מינאי ישגר לביירות את אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" כדי לסגור את הנושא עם חסן נצראללה, יתכנו גם הפתעות.

הערכה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי