מה יהיה גורלו של חזבאללה בלבנון?

ארגון חזבאללה חטף מכות קשות מישראל והיא ממשיכה את הלחץ הצבאי עליו כדי להרוס את יכולותיו הצבאיות. על פי גורמים בכירים בירושלים, ישראל נחושה להרוס את הכוח הצבאי של הארגון אבל עדיין לא החליטה אם לעקור את הארגון מהסביבה הפוליטית שלו בלבנון כדי שלא ישקם את כוחו מחדש.

ארגון חזבאללה בלבנון עובר ימים קשים והוא חוטף מכות קשות מישראל, ישראל חיסלה את מזכ"ל הארגון חסן נצראללה, את הרמטכ"ל שלו פואד שוכר, את צמרת כוח "רדוואן" וכמעט את כל הצמרת הצבאית של הארגון.

חזבאללה פרוץ וחדיר מבחינה מודיעינית וישראל קוראת בו כמו בספר פתוח, דבר שאיפשר לה לעשות גם את מבצע הביפרים ומכשירי הקשר הממולכדים ולפגוע בין כ-1500 ל-2000 מפקדי שטח של הארגון בעת ובעונה אחת.

כוחות צה"ל פלשו לדרום לבנון והם עוסקים בהריסת תשתית הטרור שהקים חזבאללה על הגבול עם ישראל מאז שנת 2006 ועד היום ובכך ישראל שוללת מחזבאללה את היכולת להפעיל את כוחות "רדוואן" מדרום לבנון לתוך השטח הישראלי כדי לכבוש חלקים מהגליל ולבצע מעשי טבח יותר חמורים מהטבח שעשה חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר אשתקד.

על פי דברים שאמר השבוע שר הביטחון יואב גלנט לשרי הממשלה, צה"ל השמיד כשני שלישים מארסנל הטילים והרקטות של חזבאללה.

מערכת הביטחון הפנימית של חזבאללה קרסה והתגלו בה פרצות רבות שאליהן חדר המודיעין הישראלי, ככל הנראה גם חוסל האשם צפי א-דין, ראש המועצה המבצעת של חזבאללה ויורשו של חסן נצראללה.

איראן שלחה ללבנון יועץ צבאי בכיר של "משמרות המהפכה" ועוד עשרות יועצים צבאיים זוטרים כדי למלא את החלל שנוצר בשדרת הפיקוד של חזבאללה.

השאלה הנשאלת בלבנון כרגע היא האם ישראל תסתפק בהשמדת ארסנל הנשק  העצום של חזבאללה ואת התשתיות הצבאיות של הארגון או שהיא נחושה לעקור את ארגון חזבאללה מהשורש בזירה הלבנונית מבחינה צבאית ופוליטית.

ישראל דחקה את חזבאללה לפינה והוא צריך לקבל החלטה אסטרטגית האם להיכנע או להילחם?

אם יחליט להמשיך במלחמה הרי שהוא מזמין לחצים צבאיים גדולים יותר מצד ישראל, ברור היום כי לישראל יש עליונות צבאית גדולה על חזבאללה וגם יכולת טכנולוגית גבוהה מאוד, ישראל יכולה לרסק צבאית את הארגון, אבל הרבה תלוי בו.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מעריכים כי הדרג המדיני נחוש לפרק את ארגון חזבאללה מיכולותיו הצבאיות , למרות הקושי שבדבר, לדבריהם, בפני ישראל יש הזדמנות היסטורית חד פעמית שלא תחזור על עצמה שוב והגיעה העת לשנות את האתגרים הביטחוניים שמציב בפני ישראל המשך שלטונו של חזבאללה בלבנון.

חזבאללה מקבל מאיראן גיבוי מדיני וצבאי מלא להחזיק מעמד, אולם אין לו גיבוי לגרור את איראן למלחמה אזורית, דבר שסותר את האינטרסים של איראן שרוצה להגיע בהקדם לפצצה גרעינית ללא שום מכשול בדרך.

נכון לעכשיו, ישראל עסוקה בהכנות לתקיפה נרחבת באיראן אשר אם היא תצליח יש לה פוטנציאל גדול להחליש עוד יותר את כוחו של חזבאללה בלבנון, ישראל איננה מתכוונת להרפות את הלחץ הצבאי על חזבאללה בלבנון למרות התקיפה המתוכננת באיראן שתוביל ,ככל הנראה, לחילופי מהלומות צבאיות בין ישראל לאיראן למרות המרחק הגיאוגרפי הרב בין שתי המדינות.

חזבאללה נחלש והוא עומד להפסיד עוד הרבה מכוחו, למרות התמיכה האיראנית הגדולה, הצעד הראשון שלו לכניעה צריך להיות הסכמה לנתק את הקשר שיצר חסן נצראללה בין החזית ברצועת עזה לבין החזית בדרום לבנון.

ישראל נחושה להסיר את האיום של חזבאללה מעל מדינת ישראל, אבל עדייין לא ברור אם היא תסתפק בניטרול והשמדת יכולותיו הצבאיות או שהיא תלך עד הסוף כדי לעקור את ארגון הטרור הזה משורשיו, הדרג המדיני עדיין לא קיבל את ההחלטה בנושא.

על פי גורמים פוליטיים בלבנון, חזבאללה שוקל ברצינות להפוך זמנית למפלגה פוליטית בלבד, ללא זרוע צבאית כדי להישאר על הגלגל.

מה שגם יקבע את גורלו של חזבאללה הינה הנחישות של הפלגים הפוליטיים האחרים להמשיך להילחם בשטח למען חזבאללה או ליישר קו עם ישראל שמחזיקה בכוח הצבאי.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי הגורל הפוליטי של חזבאללה נתון כעת לחסדיה של ישראל, היא צריכה לתת לו זמן מוגבל לחשיבה ולהחלטה מהירה, אחרת, אם הוא ימשיך להתחמק היא תוריד את הגליוטינה על ראשו של  יורשו של חסן נצראללה ותחסל את הארגון.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי