האם חזבאללה בדרך לתבוסה בלבנון?

ישראל שוחקת בהדרגה את כוחו הצבאי של חזבאללה והוא בדרך לתבוסה צבאית שתפגע במעמדו בזירה הלבנונית. על פי גורמי ביטחון הוא עדיין נהנה מהתמיכה של העדה השיעית למרות המהלומות הצבאיות הקשות שספג מישראל.

המלחמה בלבנון נמשכת במלוא עוצמתה ולבנון עומדת להיכנס בקרוב לתקופת החורף, בינתיים אין שום סימן להפסקת אש קרובה.

שליחותו של המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין ללבנון נכשלה בשלב הזה, חזבאללה וממשלת לבנון אינם מוכנים להכניס שום שינוי להחלטה 1701 של האו"ם העוסקת בדרום לבנון.

ארגון חזבאללה שחטף מכות צבאיות קשות מישראל בשבועות האחרונים התאושש, בסיוע  איראני, ותוקף את ישראל באמצעות רקטות וכטב"מים בעומק הישראלי.

אולם,על פי פרשנים לבנוניים הוא איננו יכול להרשות לעצמו, נוכח מצבו הקשה להפסיק את המשא ומתן העקיף עם ישראל להפסקת אש והסדר מדיני בדרום לבנון.

שר הביטחון יואב גלנט אמר שלשום בישיבת הממשלה כי חזבאללה נותר עם פחות משליש מארסנל הטילים והרקטות שלו.

חזבאללה מציב תנאים כי לא יאפשר תהליך של בחירה של נשיא חדש ללבנון לפני שתוכרז הפסקת אש.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי חזבאללה נכנס למלחמה הנוכחית עם ביטחון עצמי מופרז על פי החלטה ושיקול דעת מוטעים של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה.

הוא היה בטוח שישראל היא חלשה ואיננה רוצה במלחמה ארוכה לאחר הניסיון המר שלה במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, בשורה התחתונה הוא זלזל ביכולותיה הצבאיות של ישראל ובחוסן הלאומי שלה שיאפשר לה לנהל מלחמה ארוכה.

מאז המלחמה ב-2006 ועד ליום ה-8 באוקטובר בשנה שעברה, ישראל ניהלה מדיניות הכלה מול חזבאללה ואפילו חששה לפנות אוהל ריק שהציב חזבאללה בשטח ישראל כדי שהדבר לא יביא לעימות צבאי.

חסן נצראללה קיבל את הרושם המוטעה כי ארגונו הפך לכוח צבאי אזורי שחזק הרבה יותר מישראל, כוח שיש לו עומק אסטרטגי בסוריה וגיבוי בכסף ובאמצעי לחימה של איראן.

לאחר מלחמת האזרחים בסוריה, שם צברו לוחמי חזבאללה ניסיון קרבי רב, הוא קיבל תיאבון והחל לתכנן את כיבוש הגליל באמצעות כוח "רדוואן" שהקים על הגבול עם ישראל.

חסן נצראללה הופתע מעיתוי ההתקפה של חמאס על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר אשתקד והוא קיבל החלטה אסטרטגית שגויה לתקוף את ישראל ברקטות ובכטב"מים ב-8 באוקטובר, במסגרת מערכה שהוגדרה כ"חזית תמיכה" לחמאס ברצועת עזה,

חזבאללה תקף משטח לבנון מבלי לפלוש לתוך הגליל, בינתיים צה"ל ניצל את טעותו, גייס כוחות מילואים ופרס כוחות גדולים לאורך הגבול עם לבנון, חזבאללה איבד את אלמנט ההפתעה.

ישראל הצליחה לחסל את מזכ"ל הארגון חסן נצראללה ואת הצמרת הצבאית שלו, לרסק חלק גדול מארסנל אמצעי הלחימה שלו ולכבוש חלקים בדרום לבנון על הגבול עם ישראל.

חזבאללה נמצא במבוי סתום,מחד גיסא הוא איננו יכול להשיג הישגים מבצעיים מול ישראל ומאידך גיסא הוא אינו יכול לכפות על ישראל הסדר מדיני שהיא איננה רוצה בו, לכן הוא מתעקש על הסדר המבוסס על החלטה 1701 של האו"ם שאותה הוא יודע היטב כיצד לעקוף ולהפר מאז שנת 2006 ועד היום.

חסן נצראללה לא לקח בחשבון כי התפיסה הביטחונית הישראלית השתנתה לגמרי אחרי ההפתעה של חמאס ב-7 באוקטובר וישראל רואה כעת במלחמה הזדמנות היסטורית לשנות את המשוואות של הציר השיעי במזרח התיכון.

הוא לא שיער כי ישראל יכולה היום , באמצעות חיל האוויר שלה, לחסל אותו, את הצמרת הצבאית שלו ואת ארסנל אמצעי הלחימה שלו, מהאוויר, או באמצעות מילכוד מכשירי הביפר ומכשירי הקשר שלו, ללא כניסה קרקעית שתסכן את שלום חייליה.

ישראל שינתה במלחמה הנוכחית לחלוטין את כללי המלחמה שחסן נצראללה היה רגיל להם במלחמת לבנון השנייה, הכללים שלפיהם היא נוהגת כיום הינם כללי משחק חדשים לגמרי.

ארגון חזבאללה ניצב היום, לראשונה מאז הקמתו, בפני משבר היסטורי, הוא אינו יוכל לגבור מבחינה צבאית על ישראל מאידך גיסא הוא אינו יכול להודות בכישלונו, הוא ינסה לפצות על התבוסה שלו באמצעות פגיעה בחיילי צה"ל שפלשו קרקעית לדרום לבנון, אבל עד כה צה"ל פועל בזהירות רבה בדרום לבנון באמצעות ארבע אוגדות.

הפלישה הצבאית הישראלית היא מוגבלת לכמה קילומטרים בלבד לשטח דרום לבנון, ישראל נזהרת שלא ליפול למלכודת של חזבאללה.

מעמדו של חזבאללה בלבנון מתחיל להיחלש ברחוב הלבנוני, הוא כבר לא נתפס כ"מגן לבנון" אלא כמי שישראל ריסקה את כוחו הצבאי וחיסלה את מנהיגיו ובראש את חסן נצראללה.

הכוחות הפוליטיים הלבנוניים האחרים פועלים מאחורי הקלעים ומתכוננים לרגע התבוסה של חזבאללה, ארגון הטרור ניצב בפני מערכה פנימית בתוך הזירה הלבנונית, לא רק מערכה חיצונית נגד ישראל, ללא הנהגה פוליטית וצבאית, הקלף החזק שלו שהיה חסן נצראללה חוסל על ידי ישראל ויש חשש סביר שישראל תצליח לגרש אותו מדרום לבנון ולהרוס את כל התשתית הצבאית שלו.

כפי שהדברים נראים עכשיו, ארגון חזבאללה בדרך לתבוסה מחפירה מבחינה צבאית מול ישראל אולם, על פי גורמים ביטחוניים, מוקדם מדי  להספיד את כוחו בזירה הפוליטית הלבנונית, יש עדיין יותר מ-30 אחוזים מתושבי לבנון שהינם שיעים שתומכים בו.  .

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי