סיכויים קלושים להצלחת תוכניתו של גלנט  ברצועת עזה

גורמים בכירים בישראל ובתנועת חמאס מעריכים כאחד שהסיכויים להצלחת יישום תוכניתו של שר הביטחון גלנט ליום שאחרי ברצועת עזה נדונה לכישלון. ההערכה בקרב גורמים מדיניים בכירים בירושלים כי בסופו של דבר ראש הממשלה נתניהו יצטרך להעביר החלטה בקבינט הביטחוני על הקמת ממשל צבאי זמני ברצועת עזה למרות ההתנגדות העזה של שר הביטחון גלנט וצמרת צה"ל.

ישראל עשויה בקרוב לנסות ולהתחיל וליישם בשטח ברצועת עזה את תוכניתו של שר הביטחון יואב גלנט למנהל אזרחי פלסטיני במסגרת התוכנית של היום שאחרי המלחמה.

מדובר כנראה בפיילוט שיתחיל בצפון הרצועה.

דיוויד איגנשיוס,הפרשן הבכיר של העיתון "וושינגטון פוסט", חשף לפני כמה ימים את תוכניתו של שר ביטחון גלנט שאותה הוא הציג לבכירי הממשל בעת ביקורו האחרון בארה"ב, גורמי ביטחון בכירים בישראל אישרו כי זו אכן התוכנית של שר הביטחון, אבל התוכנית הזו מעולם לא אושרה בקבינט הביטחוני.

על פי הפירסום, שר הביטחון גלנט מתכוון לקדם את התוכנית בהדרגה אם חמאס ימשיך לדחות את יישום העסקה לשחרור החטופים.

התוכנית של יואב גלנט מעניקה לארה"ב תפקיד חשוב לפקח ביחד עם מדינות ערב המתונות במסגרת ועדה מיוחדת על המעבר ליום שאחרי  ברצועת עזה.

כוח בינלאומי שייתכן שיכלול כוחות ממצרים, ירדן, איחוד האמירויות ומרוקו, יפקח על הביטחון. וכוחות אמריקנים יספקו פיקוד ושליטה לצד לוגיסטיקה מחוץ לרצועת עזה.

כוח פלסטיני חמוש  של אנשי פת"ח ייקח בהדרגה את האחריות על הביטחון המקומי ברצועה.

שר הביטחון יואב גלנט וגורמים אמריקנים בפנטגון הסכימו שכוח ביטחון פלסטיני צריך להתאמן תחת תוכנית הסיוע הביטחונית לרשות הפלסטינית, שאותה מוביל הגנרל האמריקני מייקל פנזל, המתאם הביטחוני בין ישראל לרש"פ.

גורמים אמריקנים אמרו לעיתון כי הם תומכים בליבת תוכנית גלנט, אבל ציינו כי מדינות ערב המתונות לא יגבו אותה – אלא אם הרש"פ  תהיה מעורבת ישירות.

הם גם הזהירו שאותן מדינות רוצות את מה שהסעודים מכנים כ"אופק מדיני"  שכולל הקמת מדינה פלסטינית עצמאית – ששר הביטחון גלנט ורוב הישראלים אינם תומכים בו.

תוכנית המעבר ליום שאחרי ברצועת בעזה תיושם בשלבים, תחילה בצפון הרצועה – וכשהתנאים יאפשרו זאת גם בדרומה.

החזון של גלנט כולל הרחבה של "בועות" הביטחון שיכללו בסופו של דבר 24 אזורי ממשל ברצועה.

התוכניות האלה לוקחות בחשבון שיכולתו של חמאס ככוח צבאי ירדה באופן ניכר, ושהוא אינו יכול עוד לפתוח במתקפות רחבות היקף.

 

מהם הסיכויים להצלחת התוכנית?

גורמים בכירים בישראל וגורמים בתנועת חמאס מעריכים כאחד שהסיכויים להצלחת יישום תוכניתו של שר הביטחון גלנט שואפים לאפס מהסיבות הבאות.

א.התנגדות של ראש הממשלה נתניהו ושל מרבית חברי הקבינט הביטחוני.

ב. התנגדות של מדינות ערב המתונות לשלוח כוחות לרצועת עזה.

ג.התנגדות של חמולות ומשפחות גדולות ברצועה לשתף פעולה עם ישראל וארה"ב ביישום התוכנית הזו.

ד. איומים של חמאס לרצוח כל פלסטיני שישתף פעולה עם ישראל ביישום תוכניותיה ברצועה.

ה.חמאס עדיין מחזיק באלפי מחבלים חמושים ברצועה, כמחצית מהזרוע הצבאית שלו, וביכולתו לשבש בשטח כל ניסיון ישראלי ליישם את התוכנית הזו.

הקבינט הביטחוני של ישראל לא אישר עד כה, למרות לחצי הממשל האמריקני, שום תוכנית ישראלית לגבי השאלה מי ישלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, ראש הממשלה נתניהו מתנגד כי השלטון יחזור לידי חמאס או לידי הרש"פ בגלל תמיכתן בטרור.

הרעיון הכללי שראש המממשלה נתניהו תומך בו הוא הקמת ממשל מקומי ברצועה שמוכן לחיות לצידה של מדינת ישראל בדו קיום.

הפרטנר העיקרי האפשרי הינו, לדברי גורמים ברצועת עזה,הם ראשי השבטים המקומיים החזקים.

אולם, ראשי השבטים חוששים לחייהם ממעשי נקם של חמאס שעדיין שולט בשטח ובחיי היום יום.

ההערכה בקרב גורמים מדיניים בכירים בירושלים כי בסופו של דבר ראש הממשלה נתניהו יצטרך להעביר החלטה בקבינט הביטחוני על הקמת ממשל צבאי זמני ברצועת עזה למרות ההתנגדות העזה של שר הביטחון גלנט וצמרת צה"ל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי