מצרים מנסה לרצות את החות'ים בתימן

מצרים מציגה עמדה נייטרלית, כביכול, בכל הקשור לעימות הצבאי בין ישראל לחות'ים בתימן אך היא מודאגת מהשלכותיו על הכלכלה המצרית. סולטנות עומאן, פועלת על פי בקשת מצרים, מול החות'ים בתימן ומול איראן לנסות ולהפחית את המתיחות בים האדום.

משרד החוץ המצרי נמנע מלתפוס צד אחרי התקפת הכטב"מ החות'י על תל אביב, למרות שכתוצאה מהמצור הימי של החותים בים האדום הכלכלה המצרית נפגעה באופן קשה, לאחר התגובה הישראלית בנמל חודיידה בתימן, הסתפק משרד החוץ המצרי בפירסום הודעה המגנה את שני הצדדים ושקוראת להרגעת המצב וסיום המלחמה ברצועת עזה.

נשיא מצרים א-סיסי שוחח השבוע בטלפון עם סולטאן עומאן ,הית'ם בן טארק, וביקש ממנו לתווך בינו לבין החות'ים בתימן כדי להפסיק את ההסלמה מול ישראל.

הוא הזהיר כי תגובה צבאית מוגזמת של החות'ים מתימן לעבר ישראל תביא לפיצוץ המצב באזור ותדחוף אותו למתיחות אזורית.

הנשיא א-סיסי הבטיח מצידו לפעול לכך שישראל תפסיק את המלחמה ברצועת עזה, הוא הביע דאגה מהפגיעה במצב הכלכלי של מדינות באזור כתוצאה מההסלמה הביטחונית הגוברת.

שר החוץ של עומאן נועד עם שר החוץ האיראני עלי באקרי ושוחח עמו על הפחתת המתיחות בים האדום מצידם של החות'ים בתימן, איראן טוענת כי החות'ים מקבלים החלטות באופן עצמאי.

המצור הימי שהטילו החות'ים בתימן על ישראל והפגיעה ביותר מ-160 ספינות סוחר פגעו בראש ובראשונה בכלכלה המצרית.

נשיא מצרים א-סיסי אמר חודש פברואר האחרון כי ההכנסות מתעלת סואץ ירדו ב-40 עד 50 אחוזים בשל ההתקפות של החות'ים על ספינות במצר באב אלמנדב.

צבא מצרים הכריז בימים האחרונים  כוננות אווירית כדי ליירט כטב"מים שנכנסים למרחב האווירי של מצרים שמגיעים מאזור תימן מחשש לפגיעה בפעילות התעופה האזרחית המצרית.

המלחמה ברצועת עזה שינתה את המצב האזורי ומאיימת על הביטחון הלאומי של מצרים, ישנם איומים מבפנים של תנועת "האחים המוסלמים" שהיא תנועת האם של חמאס ואיומים חיצוניים, כמו האיום של החות'ים שהכטב"מים שלו יכולים גם לפגוע במטרות במצרים.

לכן מצרים פועלת להפסקה מיידית של המלחמה ברצועת עזה , לנסיגת כוחות צה"ל מ"ציר פילדלפי" והפעלה מחודשת של תעלת סואץ.

המצרים מנסים גם להרגיע את החות'ים בתימן, הגנרל המצרי בדימוס סמיר פרג', שמקורב לצמרת השלטון המצרי, העניק ראיון לטלוויזיה המצרית שבו אמר כי לחות'ים בתימן יש טילים ארוכי טווח שיכולים להגיע לעומק של ישראל וגם לפגוע בנמל אילת ובאזור הנגב.

הוא העריך כי אם תושג הפסקת אש ברצועת עזה, החות'ים יפסיקו לתקוף ספינות בים האדום ובמצר באב אלאמנדב דבר שיפחית את המתיחות באזור.

מההצהרות הרשמיות של מצרים עולה בבירור כי היא איננה רוצה להרגיז את החות'ים בתימן או את ישראל ולכן היא שומרת על עמדה נייטרלית.

מצרים משתמשת בעימות הצבאי בין ישראל לחות'ים בתימן כדי להצדיק את עמדתה, מאז תחילת המלחמה, כי המלחמה ברצועת עזה תיצור כאוס אזורי  ומצב של חוסר יציבות שהוא רע לכל הצדדים.

לכן היא קוראת לכל הצדדים לגלות איפוק ולהרגיע את המצב האזורי והבינלאומי ולהביא לסיום מהיר של המלחמה ברצועת עזה שהינה לדעתה הגורם העיקרי להסלמה האזורית.

שתי בעיות עיקריות מדאיגות את מצרים כרגע, האחת, הפגיעה במצבה הכלכלי , הקשה ממילא,  בגלל  המצור הימי של החות'ים בים האדום ירדו באופן משמעותי ההכנסות של תעלת סואץ ממעבר כלי שיט דרכה לים התיכון, והבעיה השנייה היא הנוכחות הצבאית הקבועה של ישראל על "ציר פילדלפי" בגבול רצועת עזה עם מצרים שמנטרלת את תופעת הברחות הנשק ממצרים לרצועת עזה והשליטה הישראלית בצד הפלסטיני של מעבר רפיח.

גורמים מצרים בכירים טוענים כי אין שום תיאום בעמדות בין מצרים לחות'ים בתימן בנוגע לדרישה להפסקת המלחמה ברצועת עזה, מצרים מוטרדת מהתייצבותן של ארה"ב ובריטניה לצידה של ישראל בכל הקשור לעימות הצבאי עם החות'ים בתימן ומהעובדה שארה"ב ידעה מראש על ההתקפה הישראלית על נמל חודיידה בתימן ולא מנעה אותה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי