כיצד חזבאללה מתייחס לחיסול אברהים עקיל וצמרת כוח "רדוואן"?

חזבאללה מלקק את פצעי ההתקפות הישראליות המוצלחות על פעיליו ומהסס להגיב בירי לעומק ישראל. חסן נצראללה מעריך שישראל מנסה לגרור אותו למלכודת ומתייעץ עם ההנהגה האיראנית על אופי התגובה.

התסכול והזעם גוברים בארגון חזבאללה בעקבות חיסול כל צמרת כוח "  רדוואן" על ידי ישראל, המסר הישראלי על הנחישות להחזיר לבתיהם את עשרות אלפי המפונים מגבול הצפון לבתיהם מחלחל לשורות חזבאללה אך חסן נצראללה נזהר מאוד מלהגיב בפזיזות מכמה סיבות:

א.הוא רוצה להכין ביסודיות ובזהירות תגובה צבאית מדודה שלא תגרור את האזור למלחמה כוללת, דבר שייתן לגיטימציה בינלאומית לישראל למבצע קרקעי נרחב בלבנון.

ב. הוא מתייעץ עם ההנהגה האיראנית על אופי התגובה, הוא מעריך שישראל מנסה לגרור אותו בעקבות הפעולות האחרונות שלה לתוך מלכודת, כדי שהוא יגיב בהתקפה כבדה על העורף הישראלי, דבר שייתן לה לגיטימציה לפתוח במבצע קרקעי נרחב ובהתקפה אווירית מסיבית על כל אתרי ומחסני חזבאללה בלבנון.

ג. הטיפול הרפואי באלפי מפקדי השטח שנפצעו כתוצאה מגלי הפיצוצים עדיין נמשך ומערך הפיקוד והשליטה של החזבאללה עדיין לא שוקם במלואו.

בחזבאללה רואים בהתקפות הישראליות האחרונות סוג חדש של עימות שמטרתו לכפות על הארגון לנקוט במהלכים מסויימים שיתנו לישראל לגיטימציה בינלאומית  לבצע את תוכניתה לעימות צבאי כולל בלבנון.

גורמים בחזבאללה טוענים כי ישראל גיבשה תוכנית לניתוק הקשר בין הלחימה בחזית רצועת עזה לבין הלחימה בחזית הצפון והשבת עשרות אלפי המפונים לבתיהם בגבול הצפון, אך חזבאללה מתעקש ולא יסכים לשום מהלך כזה מבלי שתהייה הפסקת אש מלאה וכוללת ברצועת עזה.

פרשנים לבנונים טוענים כי חיסול כל צמרת "רוודאן" של חזבאללה בראשות אברהים עקיל על ידי ישראל היכה בתדהמה ובהלם את פעילי חזבאללה וגרם לדמורליזציה בתוך הארגון וכי ישראל הצליחה לסכל באמצעות המהלך הזה כל סיכוי של חזבאללה לפלוש לגליל במהלך המלחמה הנוכחית.

נכון לעכשיו, חסן נצראללה לא זז מעמדותיו בכל הקשור להפסקת הלחימה ברצועת עזה ולא משנה את דעתו, פירוש הדבר כי ישראל תהייה חייבת להסלים את הפעולות הצבאיות בלבנון כדי להפעיל עליו לחץ צבאי נוסף עד שיתרצה.

הנוצרים, הדרוזים והמוסלמים הסונים בלבנון עוקבים באדיקות אחרי המכות הצבאיות שמקבל חזבאללה מישראל, הלכי הרוח בקרבם הם הם שמאז התקפת הסייבר הישראלית המוצלחת של ישראל על אלפי פעילים של חזבאללה, הפך חזבאללה מעמדת התוקף את ישראל והמסייע לחמאס ברצועת עזה, לעמדה של מי שחוטף את המכות החזקות מישראל מבלי שהוא מצליח להגן על עצמו.

ישראל הפכה ליוזמת ולמי שמצליחה להפתיע את חזבאללה בלב המעוז שלו בשכונת א-דאחייה בביירות, ההערכה ברחוב הלבנוני היא שבסופו של דבר לא תהייה ברירה לחסן נצראללה אלא להגיב בעוצמה על התקפות ישראל.

חזבאללה נתון במבוכה גדולה, התדמית שחסן נצראללה בנה לעצמו במשך שנים כ"מגן מדינת לבנון" התרסקה, והוא הפך ללעג ולקלס בלבנון ובעולם הערבי כמי שתוקף "לולי תרנגולות".

עם זאת כוחו הצבאי של חזבאללה עדיין לא נפגע ויש לו ארסנל אמצעי לחימה אדיר שהוא יכול להשתמש בו כדי לתקוף את ישראל וגם רשת קשר שלא נפגעה, כדי להגביר את הלחץ עליו, ישראל תהייה חייבת להשמיד את הארסנל הזה, ייתכן שזהו השלב הבא שישראל מתכננת לבצע בימים הקרובים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי