ארה"ב וצרפת יוזמות הפסקת אש מיידית בין ישראל לחזבאללה

נשיאי ארה"ב וצרפת פירסמו הודעה משותפת הקוראת להפסקת אש מיידית בין ישראל לחזבאללה וקראו לישראל וללבנון לתמוך בה. גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ראש הממשלה נתניהו ידון בהצעה בעת ביקורו באו"ם, אבל ישראל לא תוותר על הקווים האדומים שלה שהם הרחקת כוחות חזבאללה מעבר לנהר הליטאני ונקיטת צעדי ביטחון מתאימים בדרום לבנון שיבטיחו את שלום הישובים הישראלים בגבול הצפון.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון פירסמו לפני כמה שעות הצהרה משותפת שבה קראו להפסקת אש מיידית של 21 יום בין ישראל לחיזבאללה.

״הגיע הזמן להסדר בגבול ישראל-לבנון שיאפשר לאזרחים לחזור לבתיהם בביטחון", נכתב בהצהרה. "אנחנו קוראים לתמיכה רחבה ומיידית של ממשלות ישראל ולבנון״.

גורמים בכירים בבית הלבן טענו כי ישראל ולבנון מכירות את ההסכם ואף הסכימו לו.

״הגיע הזמן להסדר בגבול ישראל-לבנון שיאפשר לאזרחים לחזור לבתיהם בביטחון", נכתב בהצהרה. "אנחנו קוראים לתמיכה רחבה ומיידית של ממשלות ישראל ולבנון״.

בהצהרה יש אזכור מפורש גם לרצועת עזה ונאמר בה כי הפסקת האש תהייה בהתאם להחלטה 1701 של מועצת הביטחון ויישום החלטה 2735 בנוגע להפסקת האש ברצועת עזה.

ראש הממשלה נתניהו עושה בשעה זאת את דרכו לניו יורק כדי לשאת מחר נאום בעצרת הכללית של האו"ם והוא ינהל מגעים באו"ם על ההצעה המשותפת של ארה"ב וצרפת.

גורמים אמריקנים טוענים כי "מדובר בפריצת דרך כדי להגיע להישגים בכל החזיתות כולל ברצועת עזה", כדי להגיע להסכם מורכב מאוד לאפשר את חזרת העקורים הישראלים והלבנוניים לבתיהם.

אולם בירושלים מנמיכים ציפיות מההצהרה הזו. גורמים מדיניים אומרים כי מעבר לרצון של ארה"ב למנוע התדרדרות למלחמה אזורית בראש מעייניו של ממשל ביידן עומד הרצון העז לעצור את המלחמה בכדי לשפר את סיכוייה של קמלה האריס לנצח בבחירות לנשיאות.

בכל מקרה, אומרים הגורמים המדיניים, ישראל תבחן את פרטי ההצעה אבל היא לא תוותר על הקווים האדומים שלה שהם הרחקת כוחות חזבאללה אל מעבר לנהר הליטאני בהתאם להחלטה 1701 של האו"ם והחזרת כל עשרות אלפי המפונים לבתיהם בגבול הצפון בביטחה ונקיטת סידורי ביטחון בדרום לבנון שיבטיחו שחזבאללה לא יוכל לחזור לקו הגבול עם ישראל ולאיים בפלישה לגליל ובמעשי טבח בישובים הישראלים.

המטרה האמריקנית היא להשיג הסכמות בין ישראל לחזבאללה שיפעילו גם לחץ על יחיא סינוואר לחדש את המשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת אש ברצועה, אבל האינטרס של יחיא סינוואר הוא מנוגד, הוא מעוניין בהסלמה רבתי ומלחמה אזורית שתקל את הלחץ הצבאי של צה"ל על חמאס ברצועת עזה.

העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח אמש על מחלוקות בממשל האמריקני בנושא ההסלמה האחרונה בלבנון, חלק מהבכירים בממשל רואים בהתקפות של ישראל צעד חסר אחריות שיוביל למעגלים נוספים של אלימות, בעוד בכירים אחרים רואים בפעולות של ישראל דרך יעילה לשחיקת כוחו של חיזבללה ולדחיקתו הרחק מהגבול.

עוד דווח בעיתון  כי למרות שארצות הברית הבהירה כי לא תשתתף באופן התקפי במלחמה ישראלית בלבנון, היא כן תסייע לישראל בכל הנוגע להגנה אווירית וליירוט טילים.

בכיר בפנטגון ששוחח עם ה״וושינגטון פוסט״ הדגיש כי לצד ההבטחה לסיוע הגנתי, ארה"ב דורשת מישראל שלא להסלים את המערכה ולא להוביל למלחמה כוללת.

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש לדיון של כארבע שעות בבור בקריה בתל אביב, כשברקע האפשרות שצה"ל ייכנס בקרוב לתמרון קרקעי בלבנון במסגרת מבצע "חיצי הצפון".

בינתיים, המלחמה בלבנון נמשכת, צה"ל הודיע על גיוס שתי חטיבות מילואים לקראת תמרון קרקעי בלבנון אך גורמים בממשל האמריקני מעריכים כי פלישה קרקעית ישראלית ללבנון עדיין רחוקה מכיוון שצה"ל חייב לגייס כוחות נוספים כדי לצאת למבצע כזה.

ראש הממשלה נתניהו נתן "אור ירוק" למגעים עם הממשל האמריקני על עצירה זמנית של הלחימה בלבנון, שאותם מנהל השר רון דרמר, כדי לנהל משא ומתן על הפסקת אש, אולם גורמים מדיניים בכירים בירושלים אמרו אמש כי "הקו האדום של ראש הממשלה והשר דרמר הוא להעיף את כוחות חזבאללה אל מעבר לנהר הליטאני".

להערכת אותם גורמים, חסן נצראללה כנראה ידחה את ההצעה מכיוון שאין שינוי בעמדתו כי הפסקת האש בלבנון תלויה בהשגת הפסקת אש ברצועת עזה.

סגן שגריר ארצות הברית לאו"ם רוברט ווד אמר אמש כי קיום החלטה 1701 של האו"ם היא הדרך היחידה לסיים את ההסלמה באופן קבוע ולאפשר לעקורים בישראל ובלבנון לשוב לבתיהם, אבל גורמים ביטחוניים בכירים בישראל אומרים כי הפיתרון הזה נכשל מאז מלחמת לבנון השנייה ולא יהיה מנוס מהקמת רצועת ביטחון בתוך לבנון שתגן על הישובים הישראלים מפני פלישה ומעשי טבח של חזבאללה.

פורסם לראשונהב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי