ממשל ביידן מונע מישראל להנחית מכה מקדימה על חזבאללה

ישראל נמצאת במילכוד ולמרות היכולות הצבאיות החזקות שלה היא איננה יכולה להנחית מכת נגד מקדימה על ארגון חזבאללה בלבנון. ממשל ביידן קושר את ידיה של ישראל והיא תלויה בו בכל הקשור להמשך המלחמה, אם תיכשל עסקת החטופים, ולצורך קבלת סיוע צבאי מארה"ב.

הנשיא ביידן נחוש להשיג בזמן שנותר לו בבית הלבן, עד לבחירות בנובמבר, להשיג שתי משימות עיקריות: האחת, להבטיח ככל שאפשר שהמפלגה הדמוקרטית תנצח בבחירות ושקמלה האריס, שמובילה כבר בסקרים בכמה מדינות מפתח, תהייה הנשיאה הבאה של ארה"ב והמשימה השניה היא להשלים את עסקת החטופים.

לשם השגת המטרות האלה, אומרים גורמים מדיניים בירושלים, הממשל האמריקני מפעיל לחצים גדולים על ישראל שלא להנחית מכת נגד מקדימה על ארגון חזבאללה כדי למנוע גלישה למלחמה אזורית, לדבריהם, ידיה של ישראל קשורות נוכח הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל והקואליציה הבינלאומית האדירה שגיבש ממשל ביידן כדי לסייע לישראל להתמודד עם גל הנקמה שמתכננות איראן ושלוחותיה על חיסולם של  מנהיג חמאס אסמעיל הניה ושל רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר.

ישראל נדרשת להעריך את המאמץ הצבאי האמריקני למענה, המשטר האיראני הורה לשלוחות שלו לתקוף את הבסיסים האמריקניים במזרח התיכון בעקבות חיסולו של אסמעיל הניה, עד כה הותקפו שני בסיסים אמריקנים בעיראק ובסוריה  ברקטות ובכטב"מים ונפגעו בהם כמה חיילים אמריקנים.

בירושלים מעריכים, למרות התקווה בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו, שהנשיא טראמפ ינצח בבחירות לנשיאות, כי תיתכן הפתעה וקמלה האריס תנצח בהן, נכון לשעה זו היא צוברת מומנטום אדיר בקמפיין וסוגרת את הפערים מול דונלד טראמפ, זה משנה את תמונת המצב לגמרי וגורמים מדיניים בכירים מציעים לראש הממשלה נתניהו לנקוט עמדה מאוזנת יותר כלפי הממשל ולא לשים את כל הביצים של ישראל בסל של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, כלומר, להתנהל בזהירות רבה מול ממשל ביידן והדרישות שלו מישראל כדי למנוע "נקמה" אמריקנית בישראל אם אכן קמלה האריס תהייה הנשיאה הבאה של ארה"ב.

מכה נגד מקדימה של ישראל על חזבאללה,  בניגוד לעמדת הממשל האמריקני, תחשב כהתרסה ישראלית חמורה כלפי הנשיא ביידן והפרת הבטחה של ראש הממשלה נתניהו והיא עלולה לגרור גם את ארה"ב למלחמה במזרח התיכון שבמהלכה ייהרגו חיילים אמריקנים, דבר שיגרום נזק אדיר למפלגה הדמוקרטית במערכת הבחירות.

מערכת הביטחון הישראלית מיישרת קו עם הממשל האמריקני, בניגוד לדרג המדיני, מבחינתה, העדיפות הראשונה היא לעבור במינימום נזקים את התקפת הנקם של איראן ושלוחותיה ולסגור את עסקת החטופים, מבחינתה, השגת עסקת חטופים תרגיע את חזית הצפון, תביא להפסקת אש מצידו של חסן נצראללה ותפתח את הדרך להשגת הסדר מדיני בדרום לבנון שיאפשר להחזיר את עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם על גבול הצפון.

למעשה, אומרים גורמים ביטחוניים בכירים בישראל, הממשל האמריקני מחזיק את ישראל במקום רגיש שמגביל את עצמאות ההחלטה שלה ואת יכולתה לנהל מערכה צבאית מוצלחת אם מכת מנע מקדימה שהיא תיזום נגד חזבאללה תתדרדר למלחמה אזורית.

איראן ותימן הן רחוקות מרחק של כ-1500 ק"מ מישראל, לישראל אין את המשאבים הצבאיים לנהל מולן מערכה ממושכת ולהגיע להכרעה צבאית ללא שימוש בנשק בלתי קונבציונלי,לעומת זאת על חזבאללה ולבנון ישראל יכולה להנחית מכת נגד מקדימה מוצלחת, אך על פי כל ההערכות ראש הממשלה נתניהו לא ייעשה זאת מבלי לקבל אור ירוק ברור מהנשיא ביידן.

למעשה, ההחלטה במקרה כזה היא החלטה אמריקנית ולא החלטה ישראלית.

ישראל זקוקה לארה"ב בכל הקשור לסכנה האמיתית מצידה של איראן והיא התקדמותה לעבר ייצור נשק  גרעיני שישנה את כללי המשחק במזרח התיכון,ישראל גם זקוקה להמשך סיוע צבאי אמריקני להמשך המלחמה, אם לא תושג עסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה ובגבול הצפון. במצב הזה, ישראל נמצאת במלכוד, ההיגיון הצבאי אומר שהיא צריכה ליזום מכת נגד מקדימה על חזבאללה, אבל ממשל ביידן הניח משקולות כבדות על רגליה שמונעות ממנה לבצע מהלך כזה מתוך האינטרסים שלו, האמריקנים לא עובדים אצל ממשלת ישראל, חסן נצראללה מבין זאת ולכן הוא איננו מתכוון לוותר על תגובת הנקם שלו על חיסולו של פואד שוכר, לכן, ישראל צריכה להיערך היטב למתקפה הצפויה ולהגיב עליה בעוצמה גדולה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי