כיצד צריכה ישראל להגיב על ניסיון ההתנקשות בחיי ראש הממשלה נתניהו?

הניסיון של איראן להתנקש בחיי ראש הממשלה נתניהו באמצעות כטב"מ ששיגר חזבאללה לביתו בקיסריה הוא מעשה חמור שישראל איננה יכולה לעבור עליו בשתיקה. ישראל צריכה לחסל את המנהיג העליון עלי ח'מינאי או לחילופין דמויות בכירות אחרות ב"משמרות המהפכה" של איראן כדי לשמור על כוח ההרתעה שלה.

ב-19 באוקטובר ניסה ארגון חזבאללה להתנקש בחיי ראש הממשלה בנימין נתניהו באמצעות שיגור כטב"מ לבית ראש הממשלה בקיסריה, הכטב"מ פגע בחלון ביתו של נתניהו אך לא היו נפגעים, ראש הממשלה ורעייתו לא שהו בבית בעת ההתקפה.

חזבאאלה נטל את האחריות על האירוע תוך שהוא מדגיש את האחריות הבלעדית שלו לניסיון ההתנקשות לאחר שישראל חיסלה את מזכ"ל הארגון חסן נצראללה ואת כל צמרת הארגון, אולם גורמים ביטחוניים בכירים טוענים כי חזבאללה ביצע את נסיון ההתנקשות בהוראה של איראן, אשר גם סיפקה לו את המודיעין הדרוש לבצע את ניסיון ההתנקשות.

איראן מכחישה רשמית כל קשר לניסיון ההתנקשות בראש הממשלה נתניהו, אבל בירושלים לא מתייחסים ברצינות להכחשות האלה, לאיראן יש חשבון ארוך עם ישראל בגלל חיסול מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמת טהראן, חיסול הגנרל עבאס נילפרושאן ,מפקד כוח "קודס" בסוריה ובלבנון שהיה ביחד עם חסן נצראללה בבונקר בעת שהוא הופצץ על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי ב-27 בספטמבר בשכונת א-דאחייה, וגם חיסול של בכירים "במשמרות המהפכה" האיראניים, מדעני גרעין ובראשם מוחסן פח'רי זאדה, אבי פצצת הגרעין האיראנית.

הניסיון האיראני לחסל את ראש ממשלת ישראל הוא חמור מאוד, ניסיון של מדינה ריבונית כמו איראן לחסל מנהיג פוליטי של מדינה אחרת הוא אקט מסוכן מאוד ואסור לישראל לעבור על כך בשתיקה, היא חייבת להגיב במלוא העוצמה נגד איראן כדי להרתיע אותה מלהמשיך בניסיונות האלה באופן ישיר על ידי המודיעין האיראני או באופן עקיף באמצעות השלוחות שלה במזרח התיכון.

ישראל חייבת להשיב לאיראן באותה המטבע ולחסל את המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי ואת בנו מוג'תבא שמיועד לרשת אותו, על פי כמה דיווחים מאיראן, עלי ח'מינאי כבר הועבר לפני יותר משבועיים ל"מקום בטוח" מחשש שישראל תפגע בו.

עלי' ח'מינאי היה איש אמונו של המנהיג העליון רוחואללה ח'ומייני וירש אותו בתפקידו בשנת 1989, הוא שהתווה את מדיניות ההתפשטות של איראן במזרח התיכון, הקים את כוח "קודס" ומוביל את הנרטיב להשמדת ישראל.

הוא גם האחראי ישירות לפרוייקט הגרעין האיראני.

בנו מוג'תבא הוא שמרני קיצוני שדוגל באותה האידיאולגיה הדתית הקיצונית של אביו וידוע כמי שמפעיל מאחורי הקלעים את משטר הדיכוי האכזרי של איראן.

על פי גורמים ביטחוניים בכירים, ישנן עוד שלוש דמויות קיצוניות במשטר האיראני שיכולות להוות מטרות שישראל חייבת לפגוע בהן: האחת היא הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה", השנייה היא הגנרל אמיר עלי חאג'יזאדה, מפקד חיל האוויר של "משמרות המהפכה", והשלישית היא הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כח "קודס" שירש את קאסם סולימאני שחוסל על ידי צבא ארה" בעיראק בשנת 2020.

כך או כך, ישראל חייבת לחסל את אחת הדמויות הבכירות האלה בצמרת המשטר, היא יכולה לעשות זאת באופן חשאי על ידי פעולה של המוסד הישראלי או בדרכים ישירות באמצעות חיל האוויר הישראלי שזרועו ארוכה ויכולה להגיע גם לאיראן.

אסור לוותר לאיראנים, ישראל  חייבת לפעול בהקדם כדי להרתיע את איראן מניסיונות התנקשות נוספים בבכירים בדרג המדיני או הביטחוני בישראל.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי