חזבאללה מוביל את לבנון לאסון גדול יותר מהאסון בשנת 2006

חסן נצראללה משוכנע שהפעם הוא יכול לגרום לישראל תבוסה גדולה שתכפר על הכישלון שלו במלחמת לבנון השנייה נוכח ההתפתחויות האזוריות וההיחלשות הפנימית של ישראל. מזכ"ל חזבאללה בטוח שהוא יוביל את ארגונו לניצחון ומעדיף להתעלם מכוחו של צה"ל ורוח הלחימה שלו.

נראה כי מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה מוביל את לבנון לעימות צבאי גדול עם ישראל, בפעם השנייה מאז מלחמת לבנון השנייה, שעליו ישלמו לבנון וארגון חזבאללה מחיר יקר מאוד.

חסן נצראללה שינה את גישתו לעימות הצבאי הנרחב מול ישראל נוכח שורה של שינויים באזור שגורמים לו להעריך כי יוכל  הפעם לגרום לישראל תבוסה מחפירה בחזית הצפונית הרבה יותר גדולה מאשר גרם לה יחיא סינוואר ב-7 באוקטובר ולכפר על הכישלון שלו במלחמת לבנון השנייה, מכיוון שהוא מחזיק בארסנל נשק, שגדול פי עשרה מארסנל הנשק שהיה לחמאס עד ה-6 באוקטובר שנה שעברה, שמאיים על ישראל ויכול לגרום לה מספר אבידות גבוה ונזקים אסטרטגיים.

השינויים בהלך החשיבה והערכת המצב של חסן נצראללה נובעים מההתפתחויות הבאות.

א.הצלחת מתקפת הפתע של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר.

ב.היחלשות החברה הישראלית והתחדשות המחלוקות הפנימיות בישראל שפוגעות בחוסן הלאומי שלה.

ג.חולשתו של ממשל ביידן, התומך בישראל, במזרח התיכון ערב הבחירות לנשיאות בארה"ב.

ד.התחזקות מעמדה האזורי של איראן במזרח התיכון וכוחן הצבאי הגדול של השלוחות שלה.

ה.ארסנל הנשק האדיר שאיראן סיפקה לחזבאללה: עשרות אלפי טילים, רקטות  וכטב"מים, להערכתו, הוא יכול בעזרתו למוטט את מערך ההגנה האווירית של ישראל.

ו.קשיים של צה"ל להתגונן מפני התקפות הכטב"מים המתקדמים של חזבאללה.

ז. ההתנגדות הבינלאומית  לישראל והיחלשותה בזירה הבינלאומית בעקבות המלחמה ברצועת עזה והעמדתה לדין בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג באשמת פשעי מלחמה.

חסן נצראללה מנצל לרעה את מצבה הרעוע של לבנון מבחינה פוליטית וכלכלית כדי להכתיב את מהלכיה בזכות כוחו הצבאי הגדול.

הממשלה הלבנונית הנוכחית היא ממשלת מעבר ובראשה עומד נג'יב מיקאתי, שהינו אדם חלש וחסר חוט שדרה, ללבנון אין גם נשיא וכל הניסיונות לבחור בנשיא חדש נכשלו מכיוון שחסן נצראללה רוצה להכתיב את זהותו של הנשיא הבא.

לכך יש להוסיף את המצב הכלכלי הקשה בלבנון והיעדר החשמל ברוב שעות היום שמטריד מאוד את התושבים של ארץ הארזים.

ממשלת לבנון נכנעה למעשה לכל התכתיבים של חזבאללה, לבנון עלולה ליפול כטרף קל למדיניות המסוכנת של איראן באזור שאותה מייצג חסן נצראללה.

איראן וחזבאללה הן שמטרפדות את הבחירות לנשיאות בלבנון במהלך השנתיים האחרונות.

הכוחות הפוליטיים האחרים בלבנון חוששים כי המצב בדרום לבנון רק יילך ויחריף נוכח הדבקות של חסן נצראלללה באג'נדה האיראנית וההתעקשות שלו להתנות את הפסקת האש בדרום לבנון בהשגת הסכם הפסקת אש בין ישראל לחמאס ברצועת עזה.

חסן נצראללה מוביל את לבנון אל הרפתקה לא נודעת שהיא עלולה לשלם עליה מחיר כבד כשישראל תשלים את כיבוש אזור רפיח ותתפנה לטפל בהסלמה הצבאית בדרום לבנון.

מדיניות ההכלה והספיגה הישראלית בגבול הצפון עומדת להסתיים, וחסן נצראללה עומד לגרור את לבנון למלחמת התשה קשה וארוכה מול ישראל שתגרום ללבנון אבידות קשות ונזקים כלכליים גדולים.

למעשה,לבנון כבר הפסידה, המצב בדרום לבנון הוא הרבה יותר גרוע מהמצב בצפון ישראל, עשרות אלפי תושבים עזבו את בתיהם בכפרים בדרום לבנון וצה"ל הרס בתים רבים בכפרים האלה ששימשו כעמדות ירי של מחבלים חזבאללה, אם תהייה הסלמה בלחימה צה"ל עשוי להרוס את כל התשתיות האזרחיות של מדינת לבנון ולהחזיר אותה לתקופת האבן.

הביקורת על ראש הממשלה הלבנוני נג'יב מיקאתי ברחוב הלבנוני מתגברת וגוברים הקולות שקוראים לו להתפטר מתפקידו נוכח חוסר יכולתו לעצור את השיגעון של חסן נצראללה.

יש גם זעם גדול ברחוב הלבנוני על חסן נצראללה על האיומים שהשמיע כלפי קפריסין, רבים רואים בכך התנהגות חסרת אחריות מכיוון שקפריסין היא מדינה שכנה ללבנון ואין שום בעיות ביחסים ביניהן.

הטענה העיקרית כלפי מי שטוען כי הוא "המגן של לבנון" היא כי הוא משרת רק את האג'נדה של איראן ומתעלם מהאינטרסים של לבנון.

האופוזיציה הלבנונית תומכת ביישום החלטה 1701 של האו"ם ופריסת צבא לבנון וכוח יוניפ"יל בגבול לבנון עם ישראל, אולם חסן נצראללה מתעקש כי כוחות "רדוואן" הם שיישבו על הגבול עם ישראל.

חסן נצראללה מוביל את לבנון בכוח להתנהג כמו איראן ביחסה לישראל ולא מותיר לישראל ברירה אלא לנהוג בכל לבנון כשטח איראני שמאיים על מדינת ישראל. התוצאות של המלחמה יהיו בהתאם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי