ישראל נערכת למערכה רב זירתית בראשות איראן בימים הקרובים

גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ישראל נערכת למתקפה משולבת של איראן, חזבאללה והחות'ים בתימן בימים הקרובים בעקבות החיסולים המוצלחים בביירות ובטהראן. ההערכה היא שישראל תצליח לגבש קואליציה בינלאומית שתסייע לה להדוף את המתקפה, נשקלת גם האפשרות להנחתת מכת מנע מקדימה במידת הצורך.

 בעקבות חיסולו של רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר, המכונה "חאג' מוחסן", ומנהיג חמאס אסמעיל הניה, ישראל נערכת לתגובה צבאית של ציר ההתנגדות בראשות איראן מייד לאחר הלוויותיהם של השניים ביום שישי בצהריים.

ישראל  נערכת לאפשרות שגם איראן תשתתף ישירות בהתקפות על ישראל כפי שהיה ב-14 באפריל אחרי שישראל חיסלה בדמשק את הגנרל חסן מהדאווי, ראש  "משמרות המהפכה" בלבנון ובסוריה.

אז שיגרה איראן יותר מ-300 טילים וכטב"מים לעבר ישראל.

גורמים רשמיים באיראן אמרו כי המנהיג העליון עלי ח/מינאי הורה לתקוף את איראן ישירות בתגובה לחיסול אסמעיל הניה על אדמת איראן, כך דיווח עיתון "ניו יורק טיימס".

הם הוסיפו כי באיראן שוקלים תגובה בתקיפה משולבת על מטרות צבאיות בקרבת תל אביב וחיפה אך ימנעו מפגיעה במטרות אזרחיות.

לפי המקורות, ההוראה ניתנה בישיבת חירום של המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן אתמול, אחת האפשרויות היא מתקפה מתואמת על ישראל מאיראן,תימן , סוריה ועיראק.

במקביל, איראן נערכת לאפשרות שישראל או ארה"ב יחליטו לתקוף מטרות באיראן.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי  פרסם אתמול הודעה בה נאמר: "זו חובתה של איראן לנקום את דמו של אסמעיל הנייה, כי הוא מת מות קדושים על אדמתנו. ישראל הביאה על עצמה את העונש החמור ביותר בתקיפה הזו".

חבר הלשכה המדינית של החות'ים, חזאם אל-אסד, הצטרף לאיומים מאיראן על ישראל ואמר: "ישנו תיאום לגבי התגובה, היא תהיה מקיפה וגדולה בהרבה, בהתאם לגודל האירוע, החיסול של אסמעיל הנייה חצה את כל הקווים האדומים. האויב פתח את הקבר שלו".

ישראל מנהלת מגעים להקמת קואליצה בינלאומית

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל זקוקה לסיוע של קאליציה בינלאומית כדי להגן על עצמה מפני תקיפה של איראן ושלוחותיה באמצעות מאות טילים בליסטיים וכטב"מים כפי שעשתה ב-14 באפריל.

שר ההגנה, לויד אוסטין,  אמר אתמול כי אם ישראל תותקף בידי חיזבאללה – ארה"ב תסייע לה להגן על עצמה.

הפנטגון  מסר כי השר אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט  על חיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר, בתגובה לטבח הילדים במג'דל שמס. בהודעת הפנטגון צוין כי השניים דנו באיום מצד שלוחיה של איראן על ישראל, אך חיסולו של הנייה בטהרן לא הוזכר.

גורמים צבאיים בכירים מסרו כי בצה"ל נערכים כעת למגוון אפשרויות של תגובה מצד חיזבאללה ו"משמרות המהפכה" האיראניים על החיסולים בביירות ובטהראן, כחלק מצעדי ההיערכות שננקטים לקראת פעולת הנקם הצפויה, בימים האחרונים נוהלו שיחות תיאום קדחתניות עם מקבילים אמריקנים ועם כוחות הקואליציה בהובלת ארה"ב במזרח התיכון.

בצה"ל מעריכים כי המטרות שיותקפו יהיו צבאיות בעיקרן וכי יהיה מספיק זמן לפני התקיפה כדי להנחות את הציבור לשהות ליד מרחבים מוגנים או לא להתקהל ולקיים אירועים הומי אדם במידת הצורך.

גורמי ביטחון בכירים  לא פוסלים את האפשרות שחיזבאללה ואיראן ישהו את התגובה הצבאית למשך מספר ימים לכל הפחות. גם כדי להיערך באופן טוב יותר מבחינה מבצעית וגם  כדי להינות מהמתח הציבורי בישראל הגובר בישראל.

גם תקופת המתנה מתוחה בישראל תיחשב בפני עצמה כהישג לחיזבאללה ולאיראנים, בחזבאללה סומכים על התקשורת הישראלית ועל התנהלות הפוליטיקאים שיעצימו את חששות הציבור בישראל מפני המתקפה הצפויה.

לאיראן ולחיזבאללה יש כמה אפשרויות, לא רק שיגור מטחי טילים או כטב"מים לעבר ישראל אלא גם  תקיפות סייבר איכותיות שישבשו את חיי הישראלים, כמו שיתוק מחשבי הבנקים, הרכבות והרמזורים וכן ניסיון התנקשות מקביל בבכירים ישראלים כמו נציגי צה"ל או שגרירים ישראלים בחו"ל.

בצה"ל מעריכים גם כי בגלל הרצון העז של תומכי איראן , חזבאללה וחמאס לראות פעולת נקם מהירה בישראל, תיתכן פעולה משולבת אחת איכותית ומרוכזת, באמצות שיגור נחילי כטב"מים לעבר יעד צבאי חשוב כמו בסיס חיל הים או חיל האוויר בצפון לצד מטח מוגבל של רקטות לא מדויקות אך כבדות מתוצרת איראן, לעבר גוש דן או אזור השרון שמערכות ההגנה האווירית "כיפת ברזל", "קלע דוד" או מערכת "חץ 2" לא יצליחו ליירט.

צה"ל בוחן את כל התרחישים, גורם מדיני בכיר אומר כי ישראל בוחנת גם את האפשרות להנחית מכת מנע מקדימה על מטרות באיראן, לבנון ועיראק.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי